Forum

Hvilken Thuja har jeg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Kjær, 29. maj 2023 kl. 11.04

Hej. Vi overtog for noet tid siden et hus med en flot Thujahæk omkring. Men jeg kan forstå, at der er flere Thuja-typer, og det er forskelligt om man skal klippe/studse dem med hækkeklipperen 1 eller 2 gange årligt.

Hvordan finder jeg ud af hvilken type jeg har? Jeg tror det er Smaragd, som skal beskæres 1 gang årligt.

Mvh. John

Redigeret af administrator 30. maj 2023 kl. 11.15.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2023 kl. 11.54

Hej John.

Normal bruger man thuja sorten "smaragd" til hæk plante, men det er rigtig nok at der findes flere forskellige sorter. Så jeg går ud fra at det er den.

Jeg plejer at klippe min thujahæk i juli -august måned, så er jeg sikker på at de skud den laver efter en klipning når at blive hærdet inden vinteren og for mig nemmere at klippe den i denne tid. Du kan også godt klippe den tidligere. Det sker der ikke noget ved .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. maj 2023 kl. 12.01

Ps

Hvordan man finder ud af hvilket sort det er , er svært at forklarer
Her skal du nærstudere nålene og farven på dem. Havde det været et solitært træ kunne formen evt hjælpe dig på vej .

Prøv evt at spørge dem på den lokale planteskole, om de har et bud på sorten, men forvent ikke at de ved det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Kjær, 3. juni 2023 kl. 8.21

Tak for de gode svar :-) Jeg fulgte rådet da jeg alligevel skulle med på den lokale planteskole. Her fik jeg fortalt, at det enten var en Smaragd eller Brabant, men at det alligevel ikke var så vigtigt ift. klipning som kan gøres primo august (inden sankt hans er noget sludder sagde de)

Den er lidt gullig og heg blev rådet til noget gødning som kan gives i start september (når sommeren er ved at være slut) og så igen i foråret. Så kan man se om man kan se forskel ift. sidste år.
Alm. havegødning gives langs den på kanten af plænen og hvor græsset slutter. Ikke ved stubben af hækken. Der kan eftervandes.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. juni 2023 kl. 15.11

Hej John.

Det var godt at du fik vejledning af planteskolen, med hensyn til klipning af den, så var jeg ferie afløser på Gladsaxe Kirkegård og det var hovedsageligt stedsegrønne hække i form af Thuja vi havde her. Her startede vi med at klippe dem i maj måned, hvilket jeg tror er ret almindelig, men har var også ca 33 kilometer småhække, der skulle klippes på begge sider og i toppen.

Så man kan sagtens klippe tidligere, men bare ikke senere end august måned.

Mht til udbringning af gødning bør dette også ske i august måned, hvis planter skal nå og have gavn af det. Gødning gives så tæt på stammerne som muligt...det gøre jeg, men bare omkring der hvor rødderne er . Kommer det ud i græsset tager græsset det bare...

Nyt svar til emnet »Hvilken Thuja har jeg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilken Thuja har jeg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider