Forum

Brombær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nancy R, 20. juli 2005 kl. 17.28

Hej, skal en brombær skæres tilbage efter høsten? ell. hvad.

m.v.h N rask

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Møller Jensen, 20. juli 2005 kl. 21.41

Hej Nancy.

Nej, brombær behøves ikke at skæres tilbage efter høsten. Det afhænger af, hvor stor du selv vil have din brombær. Jeg har selv haft en busk der blev 6 X 2 meter, og da den blev for stor, skar jeg den tilbage så der "kun" var 1 meter tilbage af de tykke stokke. Der kom dog ingen bær den første sæson. Tilgengæld var der overvældende mange bær året efter. Brombær har en bærerytme som hindbær. Dvs. at den får bær på foregående års skud. Dvs. hvis du endelig skal skære den tilbage, så tag de grene, som allerede har båret bær. Gos førnøjelse. Mvh. Grete

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Petersen, 20. juli 2005 kl. 23.31

Hej Nancy.

Hvis det drejer sig om den gamle type brombær (dem med torne),gør du følgende:De nye skud, som i sommer vokser frem fra bunden skal gemmes.Det er dem der vil bære bær næste år.Til vinter skærer du alt andet væk med hård hånd.De nye skud kortes af til ca.2m.og bindes evt. op for at have styr på tingene.

Til foråret vil der i hvert bladhjørne komme et sideskud med en stor blomsterklase. Samtidig gror der nye skud op fra bunden igen, og ringen er sluttet.

Brombær er grådige planter. Men er du god ved dem med gødning, kvitterer de med en overflod af bær.

Mvh. Hans

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 25. juli 2006 kl. 9.23

Hej. hvornår skal brombær gødes?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 25. juli 2006 kl. 9.26

Og med hvilken gødning? på forhånd tak.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. juli 2006 kl. 14.35

Hej Sanne.

Det er ved at være lovlig sent nu. Jeg gøder mine sidst i april. De får 20g kvælstof, 3g fosfor og 10g kalium pr. plante. Der er tale om rene plantenæringsstoffer. Du kan så selv vælge, om du vil bruge handelsgødning eller en form for ørganisk gødning, hvor du kender indholdet af næringsstof.

Hvis du gøder nu, på det her sene tidspunkt, er det godt at vande det ned, så det kommer til virke så hurtigt som muligt, eller håbe på, at der snart kommer noget regn.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Brombær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Brombær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider