Forum

Genopladning af væltet træ, kan grænene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 26. juli 2023 kl. 12.24

Hej eksperter :-)

Vores træ knækkede midt over i vinden. Og måtte skære den væltet del væk.

Mit spørgsmål er om disse græne "små træer" kan plantes så vi får flere træer.
Jeg ved desværre ikke hvad træet hedder 🤷‍♂️
Håber billederne kan hjælpe :-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 26. juli 2023 kl. 12.24

Lige et billede af bladene tættere på :-)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 26. juli 2023 kl. 12.26

Et billede mere :-)
Håber det kan sige jer eksperter hvad det er og om jeg bare kan grave et hul og sætte afskårne græne/stammer ned i og så dække hullet til igen.

Eller skal der gøres noget for at den laver rødder?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2023 kl. 14.45

Hej Thomas.

Det er en pil du har og selvom du har mistet en gren kan den sagtens skyde igen fra stubben. Jeg mener at det er en seljepil du har. Nogle pilearter kan nemt stiklings formeres, men jeg ved ikke med seljepil.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juli 2023 kl. 19.42

Hej Thomas Poulsen

Det er rigtigt, at pil er nem at stiklingeformere. Men den meget tykke og lange gren, som du viser et billede af, kan nok ikke slå rod. Jeg ville i hvert fald vælge en tyndere gren – eller snarere en kvist. Jeg ville vælge en gren med en tykkelse som en lillefinger og en længde på måske 30-40 cm.

Du må tænke på, at denne gren ikke blot skal danne en rod. Den skal samtidig holde liv i det stykke, der er over jorden. Vejret, som vi har lige nu, er sikkert godt til den type stiklingeformering.

M.v.h.

Doris Møller

P. S. Jeg plejer at være god til at stiklingeformere. Jeg har dog ikke prøvet med den type pil, som du har. Min far plejede at stikke kviste af pil i jorden, og han havde stor succes med selv at lave piletræer. Men det var heller ikke den slags pil, som du har.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2023 kl. 20.25

Hej Thomas og Doris.

Jeg googlede stiklingformering af seljepil og fandt dette på en hjemmeside :

Pasning: Pil formeres ganske let med stiklinger: tag en pilekvist og stik den i jorden, og den vil slå rod. Seljepil kan være vanskelig at stiklingeformere, men kan formeres ved nedkrogning. Man kan også sætte stiklingerne i vand, og man vil da ofte være så heldig at een eller flere skyder rødder.

Ellers mener jeg at seljepil sår sig selv der hvor jorden er fugtigt.
Men jeg ville nok se mig efter en anden sort pil med enten gule eller lyserøde gæslinger. Sidstnævnte har jeg selv og den er meget nemt at formere.
Pil kan i øvrigt også bruges til pileflet, samt meget andet.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Poulsen, 27. juli 2023 kl. 16.59

Mange tak for hjælpen.
Ja de græne/stammer jeg ville plante er mellem en arms tykkelse og op til et lår og så mellem 2 og 3 meter høje.

Troede jeg kunne være smart og plante dem som "trær" 😊

De bliver skåret i stumper og bliver lagt i vildt dyngen istedet.

Igen mange tak for jeres hjælp. Må i have en god sommer 👍

Nyt svar til emnet »Genopladning af væltet træ, kan grænene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Genopladning af væltet træ, kan grænene

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider