Forum

Brug af tang i forhold til PFAS

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mayaya Schubert, 12. oktober 2023 kl. 9.34

Vi bruger tang i vores permahave. En stikprøve har vist at der er fundet forhøjet PFAS i vores område ved kysten. Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen anbefalinger i forhold til brug af tang med den viden vi har nu og hvad der findes af alternativer.
Kh. Mayaya

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2023 kl. 10.34

Hej mayaya.

Nu er jeg hellere ikke ekspert på dette forurenings område, men jeg har google mig frem til et svar som du kan bruge og det fandt dette

www.slagelse.dk/da/nyheder/lavt-niveau-af-pfas-udgoer-ikke-risiko/

Alternativet er at du også kan bruge uld fra får. Det skulle være super effektiv, men lidt svær at få fat i.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 12. oktober 2023 kl. 19.02

Hejsa Mayaya

Jeg har undersøgt risikoen for tang og tungmetaller, her er en rigtig god artikel:
coast.dtu.dk/-/media/Centre/DSC_Forskning/Forskning/De-lokale-dyder/Indholdsstoffer-i-tang-fra-Limfjorden.ashx?la=da&hash=B0D0FF3E90A310860FEE8E0EC6E7D4492DC22BAC

mit tag på det er; alt med måde, så jeg bruger lidt til mine asparges :)

Dog kunne jeg godt tænke mig at finde ud af om muslingeskaller indeholder tungmetaller og PFAS, da jeg godt kunne tænke mig at bruge dem knuste i køkkenhaven..

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 12. oktober 2023 kl. 19.03

Tungmetaller
Indholdet af tungmetallerne cadmium og bly i frisk sukkertang dyrket i Limfjorden overstiger de
grænseværdier som fødevarelovgivningen angiver for grøntsager, korn og dyrkede svampe. Derimod ligger
tangens indhold af cadmium, bly og kviksølv under grænseværdierne for andre marine organismer, fx
blåmuslinger, mens blyindholdet overstiger grænseværdierne for fisk i 5 ud af 9 tilfælde (tabel 6.a). Der er
ikke fastsat grænseværdier for arsen i fødevarer, men EU arbejder på at fastsætte grænseværdier for visse
fødevarer.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mayaya Schubert, 16. oktober 2023 kl. 8.58

Tak for svar og info, det vil jeg gå videre med i vores fælleshave :)

Nyt svar til emnet »Brug af tang i forhold til PFAS«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Brug af tang i forhold til PFAS

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider