Forum

Kuldekimer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 4. november 2023 kl. 13.02

hej ... jeg vil gerne så sommerblomster tidligt, men ved ikke hvilke, som egner sig; der er vist også kildekimer iblandt. Modtager gerne forslag; helst bivenlige og til fed jord:-) vh Bodil

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2023 kl. 13.35

Hej Bodil.

Når jeg så sommerblomster i nye bede gøre jeg det i marts april måned for så er der mulighed for at de kommer uden problemer.
Men du kan sagtens anlægge dine bede i oktober måned, hvor jorden stadig er varm , men nok ikke senere.swnere tager frosten ver og sikre en god spiring

Nu ved jeg ikke hvilket blomster du har i tankerne, siden du efterlyser de såkaldte kuldekimere,men som regel er fjorten dage med frost rigelig til at de vil spirer og eller en tur i dybfryseren i ca 2-3 måneder og inden såning. Så vil de med garanti komme

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2023 kl. 13.45

Ps

Når jeg googler insektvenlige blomster år jeg disse forslag, men der finde en masse andre. Problemet med mange af de bivenlige blomster blandinger er at det ikke er hjemme hørende arter og derfor ikke fornuftigt at så... Nuvel jeg gøre det selv, men satser på at få mange af de hjemhørende arter i min have, da det vil give et bedre insektliv og dermed bedre biodiversitet i haven

Hvilke planter tiltrækker insekter?
Mange af vores insekter er udviklet over mange årtusinder til den vilde flora, som findes i Danmark, og derfor er det altid godt at have nogle vilde urter i haven, fx kløver, snerre, mjødurt, tidsler, klokkeblomster, bellis, violer, løgkarse, nælder, ærenpris, der alle er hjemmehørende i Danmark.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 5. november 2023 kl. 12.42

Hej Søren
Tak for svar:-) Jeg efterlyser faktisk hjemmehørende bivenlige planter med speciel tanke på de vilde bier. Jeg fornemmer, at det overvejende er de planter, du nævner, som jeg jo har en del af. Men mine store områder med højt græs, som vi ikke magter at slå, endsige fjerne det høstede fra, er umuligt at så i, så jeg tænkte, at jeg måske kunne hjælpe nogen på vej i drivhuset her i vinter:-)
vh Bodil

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 5. november 2023 kl. 12.42

Hej Søren
Tak for svar:-) Jeg efterlyser faktisk hjemmehørende bivenlige planter med speciel tanke på de vilde bier. Jeg fornemmer, at det overvejende er de planter, du nævner, som jeg jo har en del af. Men mine store områder med højt græs, som vi ikke magter at slå, endsige fjerne det høstede fra, er umuligt at så i, så jeg tænkte, at jeg måske kunne hjælpe nogen på vej i drivhuset her i vinter:-)
vh Bodil

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. november 2023 kl. 15.26

Hej Bodil.

Jeg kan se af vi har haft en tråd tidligere, hvor en efterlyste det samme som du gjorde. www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/20539.html

Jeg tror at du skal nærstudere hvert enkelte plante for at finde ud af hvilket af dens frø, der skal have kulde. Ingeborg har i tråden vedhæftet et links til en tysk hjemmeside, men hvor de latinske navne står..
Bla valmuer skal have kulde for at spirer....Jeg har dem opbevaret i en plastkasse ude i drivhuset det meste af året og her får de rigtig meget kulde...og spirer lystigt.

Der findes i øvrigt et dansk ægtepar, som driver et frøfirma og som har gjort det til sit speciale at sælge frø fra danske hjemhørende plantearter og her vil du kunne få meget hjælp.

Nyt svar til emnet »Kuldekimer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kuldekimer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider