Forum

Citrus, podning eller stikling

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. januar 2024 kl. 21.38

Godt nytår. Jeg har et citrustræ af en sort, hvis frugter ikke kan købes her i Danmark. Jeg har selv sået det og i år har det sat blomster, men ingen frugter. Jeg har lidt vanskeligt ved at opbevare træet, da jeg ikke har et orangeri. Træet begynder at blive lidt stort og så har det nogle store torne. Jeg har tænkt om jeg kunne tage stiklinger eller evt. pode, så træet ikke var så stort og stadig bar frugt. Er det en gangbar vej? Eller skal jeg fortsætte med at beskære og opbevare træet ved terassedøren?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2024 kl. 23.32

Hej Mette.

Mange af de citrusfrugter vi køber her til jul ,incl citroner, er alle podet på grundstammer der er frøformeret. Jeg har ikke hørt at man kan stiklingformere dem....
Jeg selv har dårlig erfaring med citrustræer, da jeg ikke har mulighed for at give dem de rette betingelser. Det går som regel godt forår og sommer, men bare ikke om vinteren, hvor de ofte mister bladene.
Jeg ved at der findes en rigtig lækker bog ,desværre på svensk, der beskriver alt om pasning og pleje, frøformering og podning af alle de citrusfrugter, der findes i Europa. Om bogen findes i handlen ved jeg ikke da bogen er udgivet for år tilbage . Jeg købte mit eksemplar via en svensk boghandel.

Jeg fandt denne artikel via Google og håber at du kan finde mere viden og svar på dine spørgsmål herigennem .

Godt nytår til dig også

www.isabellas.dk/haven/frugter-baer/lav-dine-egne-citrusplanter

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2024 kl. 23.40

Hej igen.

Jeg fik ikke lige læst artiklen, men her hævdes det at du sagtens kan stiklingformere citrus ligesom man gøre kan gøre det med æbler. Men jeg har læst et andet sted at det skulle være vanskelig. Men hvis du alligevel beskærer dit træ kan du bare prøve dig frem.
Med de afskårne grene.

Jeg prøver lige at se om ikke jeg kan finde bogen og vender tilbage til dig .

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. januar 2024 kl. 23.43

Her er bogen...https://www.bokus.com/bok/9789153433088/citrus-i-kruka/

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. januar 2024 kl. 6.20

Hej Søren
Tak for svar. Jeg har også svært ved at opbevare mine citrustræer. De ser egentlig sunde nok ud, men de har en tendens til at få bladlus, så helt godt har de det nok ikke. Jeg har overvejet at droppe dem, men når det ene træ nu har fået blomster har jeg alligevel fået lyst til at prøve om det kan komme frugter på

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. januar 2024 kl. 6.20

Hej Søren
Tak for svar. Jeg har også svært ved at opbevare mine citrustræer. De ser egentlig sunde nok ud, men de har en tendens til at få bladlus, så helt godt har de det nok ikke. Jeg har overvejet at droppe dem, men når det ene træ nu har fået blomster har jeg alligevel fået lyst til at prøve om det kan komme frugter på

Nyt svar til emnet »Citrus, podning eller stikling«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrus, podning eller stikling

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider