Forum

Jordforbedring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. marts 2024 kl. 7.18

Vi flyttede for to år siden fra vores store have med en let jord til en mindre med en tungere, leret jord. Jeg tog rigtig mange planter med - een af naboerne her spurgte om jeg ville åbne en planteskole. Stauderne har haft det svært med al den regn vi har fået. En del er rådnet. Bor i Varde kommune - et af de steder, der er faldet allermest. Overvejer at købe en palle dækbark og strø ud for at give jorden noget mere "svamp". Det er let at arbejde med og let at arbejde lidt ned i jorden. Man kan vel også lægge det ovenpå at lade naturen klare resten? Jeg er ved at lave en lille vold -med købejord- over afklippede grene (dræn) til de stauder, der ser ud til at have det sværest med væden. Så jeg har en "genbank". Alt "haveaffald" bliver i forvejen smidt på jorden. Fjerner ikke noget fra grunden. Er det en brugbar metode med barken, når jeg nu gerne vil beholde planterne? Andre forslag?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2024 kl. 11.32

Hej Lene

Barkflis er udemærket at udlægge i bede, det har jeg selv tidligere gjort, men også kompost er godt. Men komposten og barkflisen har kun en virkning i ca 3 år . Så forsvinder den.
Husk endelig at udlægning at barkflis kræver ekstra meget kvælstof og her har jeg benyttet mig af hønsemøg i form af piller, men frisk kan også anvendes.

Der er også nogle, der blander grus i deres lerjorder for at få en nemmere jord at arbejde med. Men det er et stort arbejde at udbringe det og der skal meget grus til, fordelen ved dette er at det ikke forsvinder indenfor nogle få år, men at virkningen vare længere. Ulempen er at det ikke er jordforbedret....
Hvis man samtidig tænker på at ville fordre mikrolivet i jorden.sådan som du gøre nu.
Hvis man skal gøre det nemmest for en lang ud i fremtiden skal man satse på stauder og buske, der kan vokse i den fede lerjord og så på sigt få lukket bedene med planterne .

Det er både en billigere og nemmere løsning på sigt. Men det kræver lidt mere vedligeholdelse i starten....

Hel og lykke med projektet.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2024 kl. 11.42

Ps.
Der ligger en artikel skrevet af Karna Maj, her på Havenyt
Som handler om hvordan at man kan give sin jorder en forbedrings kur. Måske du kan finde lidt inspiration....
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/374.html

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. marts 2024 kl. 13.02

Jeg håber lidt på at barkflisen i første omgang kan hjælpe og at jeg kan få smidt nok grenaffald og lign. på efterhånden. Bruger også tørret hønsegødning - nu da jeg desværre ikke mere har høns. De gav masser af kompost. Barkflisen er vist den letteste løsning her og nu. Skulle lige sikre mig at det ikke var helt skørt.
Tak for svar.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2024 kl. 11.06

Lad nu være med at bruge for meget kvælstof.
Barkflis trækker ikke kvælstof op af jorden, så lad den blot ligge som brunt dække.
Og uden kvælstof holder barkflisen længere.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 11.15

Hej Lars.

Hvis du googler " Havenyt flisi haven" så finder du en artikel af Steen porse, hvori han skriver følgende:

Citat :Hvis man nøjes med at lægge træflis ud i et lag oven på den bestående jord, er skaden dog ikke så stor, for så det er kun den underste del af flisen, den del, som er i direkte berøring med jorden, der har et tab af kvælstof. Alligevel må man advare mod at lægge træflis ud mellem urteagtige planter og specielt mellem køkkenafgrøder, for deres rodnet ligger højt, og de har selv brug for kvælstof for at kunne udvikles godt og give ordentlig afgrøde:
Citat slut

Så det er ikke hel rigtig hvad du skriver.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 14.47

Ps.

Nu har jeg læst flere steder at de anbefaler lidt kvælstof i forbindelse med udlægning at flis. Det er rigtig nok at barkflis ikke er hel det samme som vedflis, som vi brugte rigtig med af i Gladsaxe kommune, da jeg var i lære. Bede så i øvrigt også ud derefter .
Men mængden af kvælstof i barkflis er forsvindende lidt i forhold til vedflisen, at jeg stadig vil holde på at man tilsætter noget til sit flis. Især roser skulle være sarte, hvis ikke de får lidt kvælstof.

Men det er ingen hemmelighed at flis, der får kvælstof omsættes hurtigere end hvis det bare lægges på den bare jord.
Men vælger man at lægge flis ud skal man holde øje med sine planter . For så snart de bliver gule skal der tilsættes kvælstof.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2024 kl. 18.28

Nu er den artikel du henviser til vel fra den tid, hvor man brugte for megen kvælstof. Det der kan ses på vores havmiljø i dag!
Jeg er af den holdning, at man skal være sparsom med kvælstof, og i stedet gøre jorden levende med svampe og bakterier mm.
Så vil planterne efter en årelang tilvænning selv kunne skaffe sig den nødvendige gødning.
For megen kvælstof giver større planter, og for nogen er de også pænere, men de bliver meget lettere ødelagt af skadedyr og svampe, frem for de planter, der har groet naturligt.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. marts 2024 kl. 20.18

Hej Lars.

Det du skriver er jeg hel enig med dig i. Jeg vil dog tillade mig at skrive at flis af enhver tænkelig art er unaturligt at udbringe, hvis vi skal se det som et naturlig ting . For selv om vores bøgeskove er dækket at en masse blade fra efteråret og frem til næste bladfald er der harmoni og balance. Her bliver der ikke smidt kvælstof ud , udover at visse svampe samler kvælstof til gavn for omsætningen.

Nyt svar til emnet »Jordforbedring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordforbedring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider