Forum

Beskæring af Filippa og Guldborg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karl Hansen, 27. juli 2005 kl. 12.36

Hvordan og hvornår skal jeg beskære ovennævnte æblesorter.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 28. juli 2005 kl. 20.12

Køb el. lån på biblioteket f.x. politikken bog om beskæring. Det er som med fluefiskeri, nogle opfatter beskæring som videnskab. Beskær dine træer når det passer dig. Selvfølgeligt klipper vi ikke grene af med frugt på – nu. Helge Pedersen (radioen) siger der skal ca. være 20 blade til hver frugt. Politikken oplyser at frugt kommer på de vandrette grene, så klip de lodret grene af, op/ned. Et træ kan vel produkcere en vis mængde frugt i kilo. Så foretrækker jeg æblerne i stor størrelse end som i "tusindebrødre". Beskæring er også for at skabe lys i træet. Gad vide KH om dine æbler er på dværstammer, de giver hurtigere frugt? Det er ikke afgørende for spørgsmålet. Det er arten heller ikke.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 22.47

Et gammelt beskæringsråd :
Et æbletræ skal være så åbent at man kan kaste en fuldmoden Jersie ko igennem kronen uden at den kommer til skade eller bliver hængende.

Beskæring skal foretages med sav og ikke med saks.

Iøvrigt skal man aldrig forkorte grenenderne på et Filippa træ som er et af de få træer der sætter blomsterknopperne i skudenderne.

Professionelle frugtavlere bruger motorsav når de beskærer.

john Lykkegaard Haslev

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.02

Hej Karl
Beskær dine træer i juli – eller en måned til hver side og hold saks eller sav væk resten af året, medmindre en gren sidder helt forkert.

Træerne bør hvis de er nye formes således at du får en og kun en gennemgående stamme og vinkelrette, vandrette sidegrene for hver 40 cm i højden, 4 stk. pr. sæt til slut. Du bestemmer selv sluthøjden og på den måde skulle du gerne ende med et træ, der kan smides en fodbold igennem med lidt held – så får du et åbent træ, der tørrer hurtigt mellem bygerne og dermed mindre smitte af svampesygdomme. Grene bindes ned med snor, gerne høstbindegarn, der rådner efter en sæson, bindes altid ned til stammen, så stramt at grenen blive i vandret. Hvis du skærer skudspidser af Filippa, får du ingen frugt her til næste sæson. Det er bedre at fjerne få større grene end en masse smågrene, for hver gang du klipper en af – får du typisk 2 nye.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 17.47

OK tak for oversættelsen -podemester jeg er ikke X -generations invandrer!

Filippa behøver efter min mening ikke nedbinding-det sørger frugterne for af sig selv. Hvor er det lige at dit råd adskiller sig fra mit?

John Lykkegaard
Haslev
(Vi taler også dansk hernede -og vi betaler en brøkdel af skat for jorden!)

Nyt svar til emnet »Beskæring af Filippa og Guldborg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af Filippa og Guldborg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider