Skrevet af: Jakob B., 18. april 2025 kl. 20.40
Jeg har hørt, at man kan få større frugter på sit frugttræ, hvis man plukker nogle af blomsterne.
Det er ikke noget, jeg har praktiseret, og jeg ved ikke, hvordan det forholder sig.
Det kan måske være, at hvis man plukker 50% af blomsterne, så fører det til 20% større frugter.?
Men mit spørgsmål er egentlig i hvor høj grad, man opnår det samme, hvis halvdelen af blomsterne i stedet fjernes ved, at halvdelen af grenen med halvdelen af blomsterne saves af.?
Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2025 kl. 23.44
Hej Jakob.
Jeg ville ikke fjerne blomsterne, men fjerne nogle af frugterne. Hvis du fjerner blomsterne risikere du ingen eller ringe bestøvning. Træet bruger flest kræfter på at sætte frugt og her vinder du mest ved at udtynde de frugter, der er små, skæve og som du ikke syntes om . Man kan også sige at bierne har brug for blomsterne, ikke frugterne.
Skrevet af: Jakob B., 19. april 2025 kl. 18.17
Ja ok, jeg bør være sikker på, hvor mange blomster, der er blevet bestøvet, før jeg reducerer antallet, og det kan jeg først blive, når der kan spores frugter.
Men hvor meget større bliver frugterne, når man fjerner hvor mange.?
Og hvis vi rent hypotetisk går ud fra, at alle blomster er bestøvet, hvordan forholder det sig så med at opnå noget tilsvarende ved beskæring.?
Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2025 kl. 20.32
Hej Jakob.
Det er svært lige at svare på. Dels handler det om hvordan du beskære. Og hvordan og hvor meget du tynder ud.
En frugtavler skærer sine træer så man tror at det er løgn, men høster store flotte frugter. Jeg mener at have læst at en konventionel frugtavler også sprøjtet sine æbler med et hormon middel således at hans træer smider sine ubefrugtede frugter tidligere. Han kan jo ikke gå og udtynde alle sine træer...men høster så de pæneste æbler til konsum. Resten går til mostfremstilling
Det er vigtigt at dine frugttræer også er sunde. Og har en hvis alder.
Mange frugtavlere dyrker ikke frugt på deres unge nyplantede træer, men venter til de har fået fat.
Det handler også nogen om hvor
Skrevet af: Jakob B., 20. april 2025 kl. 9.07
Man kan også godt undre sig lidt over, hvordan det kan måles.
Men det kan ikke være helt uvæsentligt at vide. Det er nok ikke så firkantet, men man kan tænke sig, at hvis man f.eks. kan få 20% større frugter af en beskæring, så vil det måske blot halvere høsten, hvis man derforuden også fjerner halvdelen af babyfrugterne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Giver beskæring større frugter.?