Forum

Lad dog mosset være…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2025 kl. 12.33

Hej alle.

Der er næppe den haveejere, som ikke er støt på mos i sine græsplæner og mange af vores " spørger" herinde på Havenyt efterlyser midler og gode råd til netop at bekæmpe mosset.

Men måske skal vi se på mosset med andre øjne og simpelthen lade det være. Ok jeg ved godt at mos i græsplænen ikke styrker græsset og kan give bare pletter . Men i de haver, hvor mos og græs kan forenes skal vi give det fred .

Jeg fandt denne artikel på facebook og håber derfor at mange har mulighed for at læse den. Den lyder til, efter min mening, at være fornuftigt skrevet og uden at være poppet.

God læselyst...

dk.flipstaa.com/haveekspert-advarer-fjern-ikke-mos-om-foraret/?fbclid=IwQ0xDSwKBfLFjbGNrAoF7_WV4dG4DYWVtAjExAAEe0L8s8j-QB0Jxm0IvTredjjKyBVPOD6o07vSI45HXxDu7P12B0fcAF2rcTkc_aem__dnjsxXjv7fN-zLAOCAiYA

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. maj 2025 kl. 16.02

Så er der nok lagt op til week-end diskussion. :-)

Jeg synes, at det er god og fornuftig rådgivning fra en havekonsulent.

Her i forum mener jeg dog, at linjen skal være skarpere, og der skal lægges klar afstand til betragtninger om mos som en sygdom, der nok må bekæmpes ved at sprøjte kemikalier ud som f.eks. gødning.
De er, så vidt jeg kan se, ikke bare faktuelt fejlbehæftede og i etisk konflikt med bæredygtig økologi, men også direkte i strid med dette forums regler.

Det fører nok for vidt til dette emne, men jeg pønser på, om det i grunden ikke er rimeligt og på tide i dette forum helt at forbyde rådgivning om at gøde planter i åbne systemer.
Det kan brugerne ikke bestemme alene, men de kan allerede gøre det til en god vane, at bevisbyrden for nødvendigheden og miljøgarantien skal løftes seriøst af den, der foreslår eller ønsker at bruge gødning.

I øvrigt, hvis et stort flertal er trætte af mos og alger alle mulige steder, så giver det på flere måder god mening at stå sammen om at bekæmpe kvælstofudledninger fra landbrug og industri. :-)

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2025 kl. 20.07

Hej Jakob.

Hvis jeg har forstået dig rigtig så vil du forbyde brugen af gødning i danske haver. Er det rigtigt forstået?

Jeg kan godt følge dig noget at vejen, for meget af den gødning, der udbringes i private haver kunne spares væk. Men grunden til at det sker er at vi , som med vitamin piller, har fået tudet ørerne fulde om at det var gavnligt.
At vi også vil forebygge mangelsygdomme / mangelfuld vækst. Men væksten skal nok komme også uden brug af gødning
I haverne kan vi se tingene gro og alt den reklame, der er omkring gødning, jord og bekæmpelse midler gøre at vi ikke tør tro andet . Men der skal en holdning ændring til at vende det .

Men hel undvære gødning kan vi ikke og her tænker jeg på køkkenhaven og frugthaven hvor vi skal høste og som skal have påført den nødvendige mængder gødning. Men mange sætter sig ikke ordentligt ind i de enkelte planters behov og gøder ofte med en stor mængde standard gødning, som ofte kan være en årsag til visse planter bliver ramt af sygdomme, da planterne ofte rammes af stress. Men men den sværeste måde at gøde en køkkenhave på er den økologiske....Vi har ikke den samme fornemmelse for hvor meget vi giver jorden og kan derfor let komme til at overgøde jorden . Men med erfaring hjælper det meget...
Økologisk havebrug er en større videnskab, som kræver viden og flere års erfaring og ikke noget man lære på et kursus i havebrug.
Dette ville også være en torn i øjet på os der har beskæftiget sig med økologisk og havebrug i mange år og stadig kan lære nyt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. maj 2025 kl. 22.39

Søren Duun - svar 2

Jeg er ikke så langt, at jeg kan overskue konsekvenserne af helt at forbyde private at bruge gødning i deres haver.
Men ganske interessant at se, hvordan du forholder dig til det.

Det er mere rådgivning om gødning her i forum, som jeg tænker, at vi bør stramme op på og senere måske helt droppe, fordi det går galt.

Der er også nogle vækstmål indbygget i erhverv, som jeg på ingen måde mener hører hjemme i private haver og derfor heller ikke her.
Tager jeg fejl i det.?

Jeg prøver lige med et tænkt eksempel tæt på det, som du skriver om:

Hej Søren
Jeg har et stort frugttræ, som gav en stor høst til hele vejen sidste år.
Hvor meget bør jeg gøde det træ i år.?

Tør du svare.? ;-)

--

Angående det med at være en god økolog i sin have, så kan det nok være ganske vanskeligt.
Men er man nøjsom, så kan det faktisk også være så pære let, at du nok bør bære beskyttelsesbriller for ikke at få en torn i øjet. ;-)
Hvis du f.eks. gør din have til vild med vilje, så behøver du kun at kende og udrydde de invasive planter.
Vanskeligere behøver det vel faktisk ikke at være for at komme tæt på et optimum.?
Se da også dig selv finde ud af, at den nemmeste løsning angående mos oftest tilmed er den bedste. :-)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 10.28

Hej Jakob.

Vi kan ikke forbyde brugen af gødning, men vi kan rådføre andre i at bruge det fornuftigt og spare det der hvor det ikke er nødvendigt.
Men du har ret i at en have med gamle æbletræer skal naturligvis ikke gødes

Hej Søren
Jeg har et stort frugttræ, som gav en stor høst til hele vejen sidste år.
Hvor meget bør jeg gøde det træ i år.?

Tør du svare.? ;-) ja intet gødning til store træer...:-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, i går kl. 11.57

Jeg bruger 15 kg gødning om året til min have på 1554 m2 . Kun til græsplænen og nix weiter.
Efter robottens indtog har jeg intet mos og det var der rigeligt af hvert år før robotten. Min teori er at robottens vægt på 9 kg og dens trampen rundt kører mosset ihjel.
Det har jeg set et tydeligt bevis på. På en naturgrund er der masser af mos, bare ikke i hjulsporet, hvor der køres ned til et par hytter.
Selvom vi har robot, lægger jeg arbejde i at vertikalskære og fjerne dødt græs. I går så der sådan ud på miniterassen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 12.35

Ingeborg Hansen

Når du nu stiller op på den måde, så må du vist også hellere få en tiltrængt opsang angående gødning.
Der er ingen, som kan forhindre det, hvis du vil være en miljøgris i din have.
Men jeg forstår ikke, at du praler med, at du bruger gødning til din græsplæne. Det giver i mine øjne haven et meget ukønt skær.
Jeg vil ikke forlange, at du skal stå på mål for det nu. Men hvis du i forum anbefaler det og mængder til andre, så vil jeg gerne bede dig dokumentere og bevise, at det er nødvendigt, og at det på ingen måde kan medvirke til at forgifte f.eks. miljø og drikkevandsforsyning. :-)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, i går kl. 15.12

@Jakob B
Har du aldrig hørt om organisk gødning? Bemærk at jeg ellers aldrig svarer på dine mere eller mindre fantasifulde videnskabelige indlæg, der for mig at se er ret langt ude i hampen i betragtning af Dette forums formål.
Og vi deler absolut ikke haveinteresser med hensyn til hvad vi har lyst til at se på.
God weekend

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i går kl. 16.50

Ingeborg Hansen -Svar 7

Jeg ved godt, at det kan blive vanskeligt, men der er i mine øjne ingen god grund til at forfalde til dårlig tone.

Det er faktisk temmelig basal og grundlæggende økologisk viden, at organisk gødning ofte også indeholder store mængder kvælstof, som kan forurene.
Hvis du ikke tror på mig, fordi du mener, at min videnskab er for fantasifuld, så prøv at spørge andre eller måske blot læse på posen.

Hvilken smag, jeg deler med hvem, må jeg nok selv være den nærmeste til at afgøre. Altså, hvis du ikke har alt for meget imod det. ;-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., i dag kl. 10.28

Hos mig er der stort set kun to steder, hvor jeg ser så meget mos, at jeg tænker over det.

Det ene sted er på tage, hvor det har givet mig ganske store bekymringer. Men jeg har undladt at gå i krig med kemikalier for at fjerne det, og det har jeg endnu ikke fundet en sikker anledning til at fortryde. I teorien kan jeg sagtens, men i praksis savner jeg tilstrækkeligt tungtvejende argumenter.

Det andet sted er på min gårdsplads på nordsiden af en bygning.
Jeg bliver måske nødsaget til at fjerne noget på et tidspunkt, fordi gårdspladsen ellers bliver for høj.
Men i så fald vil det blive savnet. Det er jo en gave fra naturen, som er endnu mere blød og lækker at gå på end et ryatæppe. :-)

Nyt svar til emnet »Lad dog mosset være…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lad dog mosset være…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider