Forum

Stiklinger hurtigere rod med pilevand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2025 kl. 9.16

Jeg skal lave rigtig mange efeu planter til et hegn af rionet. Jeg har for mange år siden brugt roddanner pulver til at fremme roddannelsen. Det vil jeg ikke bruge, så jeg faldt over nogle artikler på engelsk og tysk, hvor man selv kan lave roddanner af pilevand.
Man klipper friske grene af pil (Salix) i små stykker, hælder kogende vand på og lader det trække i 24 timer. Stiklingerne dyppes i dette ekstrakt eller står i ekstrakten et par timer.
Er det gammel visdom, som er gået i glemmebogen i DK?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. maj 2025 kl. 10.35

Jeg har tidligere testet denne idé, uden at finde en virkning mht. figen stiklinger. Jeg har dyppet 5 og jeg har ladet 5 trække i et døgn og haft 5 neutrale stiklinger. Jeg fik ikke bedre resultat ved at benytte pilevand.
Nu laver jeg bare nogle små skader på barken, inden jeg stikker i fugtig jord med hvid plast over.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. maj 2025 kl. 20.39

Ingeborg Hansen

Jeg kan huske engang engang min planteskole-onkel var på besøg, og jeg fortalt ham, at jeg var meget pikeret over, at det kun var ca. 60% af mine brombærstiklinger, der ville sætte rødder.
Han smilede bare overbærende og sagde, at når det var mere end 50%, så burde jeg være glad og godt tilfreds.
Derefter viste han mig et trick, der lyder meget som det, James gør.
Jeg skulle kradse den yderste bark af med en negl på den ene side (ca. 1-2 cm, så vidt jeg husker) på et lille stykke af det, der skulle være under jorden.
Angående pilevandet, så tror jeg ikke meget på det, men på den anden side, så er forsøget fra James ikke stort nok til helt sikkert at fastslå, om der er en virkning eller ej.
Men hvordan nogen kan finde på at opformere mange efeu er mig en gåde. De må virkelig have en frygtelig dårlig smag. lol ;-)

James F

Vil du forklare lidt mere præcist, hvad du mener med "små skader på barken".?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2025 kl. 22.45

Hej alle.

Jeg er også støt på at have læst pilekviste skulle have en roddannelse - virkning på stiklinger. Andre steder nævnes det at det er Aspirin, som er i barken i netop pil , der giver udslaget. Nogen har så fundet ud af at hovedpine piller med aspirin skulle kunne virke på samme måde.
Så vidt jeg ved forhandles aspirin ikke på apoteket herhjemme, men det kan købe på udenlandske hjemmesider. Men der er ingen grund til at købe det, da også jeg tror at virkningen er tvivlsom. Andre hævder at pilegrene bare renser vandet for urenheder og derfor skal vandet ikke skiftes så ofte . Så hvad der er den rigtige forklaring ved jeg ikke

Pamol eller panodil eller andre smertestillende piller indeholder ikke aspirin og kan derfor ikke benyttes.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2025 kl. 7.58

@Søren Duun
Er Aspirin, Panodil, Pamol ikke blot varemærker?
Det aktive stof er Acetylsalicylsyre.
Navnet indeholder jo netop det botaniske navn
For pil = Salix.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2025 kl. 8.11

“Citat”
De nærmest klassiske smertestillende piller som Magnyl, Aspirin, Kodimagnyl og Treo anbefales slet ikke af Sundhedsstyrelsen, da det virksomme stof acetylsalicylsyre ikke virker bedre end paracetamol, men desuden risikerer man voldsommere bivirkninger som mavesår og hovedpine.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. maj 2025 kl. 10.40

Jakob, jeg bruger oftest bare bagsiden af bladet på beskærersaksen. Med et let tryk, så hopper den 3-4-5 gange over kvisten, som jeg ønsker at roddanne. Der rives 2-3 mm. huller i barken, som skal i jorden. Min erfaring ér, (alt efter sorten) at det typisk er ved de barkskadede områder, at de første rødder dannes.

Jeg ville have sendt et billede, - men tekikken driller i mit billedbehandlings program ...

Ja, 50% succesrate er ok. Solbær, stikkelsbær, aronia o.lign. ligger dog ofte højere hos mig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2025 kl. 11.28

Hej Ingeborg.

Hvor kommer salicylsyre fra? Salicylsyre kommer fra barken på piletræer, hvor syren findes helt naturligt. Inden salicylsyren bliver til syre, befinder det sig i forstadiet kaldet, salicin. Det er dog ikke kun i piletræer at salicin findes, men også i mange andre plante, herunder stedsegrønne planter.

Kilde : google

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. maj 2025 kl. 13.54

Tja.. Strengt taget, så kommer man nok heller ikke udenom, at forsøget ligger i en kemi-kategori, som ikke hører forum til.
Og der er fremlagt nok til at vide, at det ikke er en mirakelkur.

Det slår mig også, at der ikke er fremlagt mere om spiringsprocenten for vedbend under forskellige forhold.
Der kan måske være flere og langt vigtigere afvejninger at gøre sig.
Det kan være, at de allerede er gjort, og jeg blot er for dum og uerfaren til at vide det.
Men kan Vedbend f.eks. spire i en mørk spand vand.?
Hvis man i mild velvandet priklejord uden yderligere har en spiringsprocent på 60, men i spanden kun 30, så kan man opnå det samme i spanden, hvis man blot har dobbelt så mange stiklinger, og måske er det nemmere.
Jeg har en vedbend, der skal behandles som en invasiv plante, så jeg er helt uforstående overfor, at nogen kan mangle stiklinger. ;-)
Det kniber den at klæbe sig fast på metalpladen, men på soklen binder den hårdt.
Og den gror godt. Rundt om soklen og i højden ind under pladen og ind i bygningen, hvor den gerne sætter en stor "busk".
Udenfor lykkedes det den at krydse 1 meter klippet langgræs og infiltrere en ribsbusk.

Nyt svar til emnet »Stiklinger hurtigere rod med pilevand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger hurtigere rod med pilevand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider