Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. maj 2025 kl. 9.50
Jeg har får over 25 år siden haft succes med at lave lavendelplanter. Dengang mener jeg at have formeret planterne ud fra afrevne plantedele med træagtige dele.
I dag vil jeg lave nye planter til barnebarnet og læser mig til at det skal være topskud uden blomsteransats man bruger.
Det er ok, men sætter man så flere skud sammen når man planter i potter før man planter ud?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 30. maj 2025 kl. 12.38
Hej Ingeborg.
Jen indsamlede nogle små selvsået lavendeler og satt dem sammen med i en stor krukke. Det kom der en stor flot lavendel busk ud af med tiden .
Jeg ville mene at skulle de blive hurtige fyldig skal du plante flere sammen . Det er kun gartnerene, der med den rigtige gødning, der kan få dem store og flotte på rekordtid .
Skrevet af: Mette Lund, 30. maj 2025 kl. 16.34
Hej Ingeborg. Her vokser lavendlerne som ukrudt og sår sig selv. Men jeg har lavet nye planter ved at tage stiklinger, som jeg satte rundt kanten af en potte med mager jord og så holdt potten fugtig og sat den i skyggen. Jeg har vist engang læst, at stiklingerne er mere villige til at sætte rødder, når de sættes i kanten af potten, det virker i hvert fald for mig. Når planterne viser tegn på vækst bliver de pottet om eller plantet ud.
Skrevet af: Alice Greifenstein, 30. maj 2025 kl. 23.10
Jeg har lavet masser af lavendler på denne måde: Grav en plante op, grav den rigtig langt ned, fordel grenene så langt, du kan og fyld jord på. Alle grene slår rødder, og du har en ny lavendelhæk. De bliver meget hurtigere store end stiklinger.
Venlig hilsen
Alice
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendler – stiklinger