Forum

Efeu i vækst: sol eller skygge

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2025 kl. 16.39

Jeg har opgivet at lave efeu stiklinger til barnebarnets efeuhegn med rionet.
Købte 120 planter i god vækst (Hedera helix) da de var på tilbud til 10 kr. stykket.
Det bliver så en fødselsdagsgave i starten af juli måned når hegnet er færdigt og jorden våd og forberedt.
I mellemtiden står planterne i vores skur med transparent tag og fint lys og varme. Så meget varme at jeg skygger for det med hvidt stof.
Planterne trives og har nu stået i 14 dage. Jeg giver vand nedefra og en dusch hver dag.
I dag lagde jeg mærke til at de skobakker med planter som står på gulvet vokser hurtigere end de bakker jeg har sat op på mit tørrestativ og får mere sol/lys.
Mit spørgsmål: er det fordi planterne i skygge har større behov for at komme op til lyset og derfor vokser hurtigere?
Burde jeg sætte alle bakker med planter på gulvet ?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. maj 2025 kl. 16.42

Billede af mine efeuplanter i skuret
Ingeborg

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. juni 2025 kl. 7.39

Jeg har nogle efeustiklinger i en balje der står i skygge det meste af tiden. Står på skyggesiden (mod øst) af et stakit. Nu er det godt nok stiklinger af en gammel efeu - med runde blade og blomstersætning som måske opfører sig anderledes. Men den stikling der har nået stakittet og begynder at kravle opad vokser betydelig mere end den anden. Modsat den der går i vejret er een der bliver en efeubusk. Sjovt nok er begge fra den samme "stikling" = et længere stykke der er lagt i jorden som et stykke - et forsøg. Den var brækket af en gammel efeu i blæsevejr - fra toppen af et stort træ ( kan findes i skoven efter blæsevejr)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. juni 2025 kl. 7.50

Tror jeg måske tager fejl og det ikke er en stikling fra en gammel efeu. Bladene skulle være mere runde. Den til højre ser dog ud til at sætte nye runde blade - måske en overgangsform. Aner det ikke. Under alle omstændigheder ser det ud til at den der går i vejret vokser hurtigere opad.
Vedhæfter billede af en stikling der er blevet til (bliver) en busk.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2025 kl. 7.58

Hej Lene.

Jeg har engang fået fortalt af en planteskole gartner at måden man laver blomstrende efeu på er at tage stiklinger af efeuer når de er ca 30 år gamle. Og begyndt at sætte anlæg til blomster. Så har de gået fra ungdomstadiet og til at kunne formere sig generativ, altså med frø som Ingeborg tidligere har bevist .

Det kan derfor godt tænkes at dine stiklinger er taget der hvor den ungdommelige vækst har været og så der hvor den ældre del sidder på planten ,således at du får en stikling der bare gror og en som vokser langsomt. Når efeuer blomstrer vokser de lidt langsommere.
Det kan selvfølgelig også skyldes dine jordbundsforhold, men det vil tiden vise .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2025 kl. 8.09

Det lyder spændende med aflægger af den blomstrende busk. Tak for billederne.
Jeg har mange af disse meget gamle efeu som blomstrer og får armtykke slyngarme. De står i et hegn.
Som Søren skriver gjorde jeg engang et forsøg med nogle frø, som jeg ikke vidste hvad var. Det viste sig at være efeu frø.
I år var jeg for sent på den med at samle de sorte frø direkte fra busken, men nogle er blevet sået for 14 dage siden.
Tror ikke at mine købte planter er fra frø.
Link til sidste frøforsøg i næste opslag.
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. juni 2025 kl. 16.31

Søren.
Det hele sidder på een gren og er fra en gammel efeu med blomster ( frugtsætning). Den var nået op i toppen af et kæmpetræ og knækket af i blæsevejr. Ser ud som om det der var toppen søger opad og noget længere nede på "grenen" forbusker sig og bliver rundere i bladene. Nogle af de nye blade er afrundede.Den må have slået rødder flere steder så må hellere klippe den over. Faktisk er den samlet op i en urskov vi har i nærheden. Det lyder da eksotisk men er " bare" en skov der altid har været der. Den er ikke plantet men kommet af sig selv engang i tidernes morgen. Nu mest bøg men tidligere eg. Der er mange gamle og kæmpestore træer. Der indsamles bog for at bevare de gamle gener i håb om at de måske er mere modstandsdygtige overfor klimaforandringer. Jeg har kun een gang set en forbusket efeu i naturen men det må jo også være en formeringsmetode for efeuen. Den får lavet en klon der sætter blomster og frø med det samme.
Har set en gammel kristjørn der også havde både blade med spidser - nederst- og runde blade længere oppe. Har forsøgt med stiklinger af den gamle del, men de er ikke blevet til noget.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2025 kl. 17.54

Så fandt jeg mit indlæg om at dyrke efeu fra frø
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/22342.html
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Efeu i vækst: sol eller skygge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efeu i vækst: sol eller skygge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider