Forum

Lavendler skyder fra bart træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2025 kl. 13.28

Det står i mange artikler om lavendel at man ikke må klippe ned til bart træ. Lavendler vil ikke skyde fra bart træ.
Jeg kom for sent i gang med at klippe mine mange lavendler. Nu tror jeg at de vil blomstre i to perioder. Sent og tidligt klippede.
Jeg turde ikke klippe ned til bart træ.
Et sted med enkelte lavendelbuske skar jeg de gamle træede busk helt ned til bart træ 5-10 cm over jorden. I dag ser jeg at de skyder villigt fra bart træ.
Om jeg så tør klippe alle lavendler så hårdt næste år? Måske allerede efter blomstring.
Ingeborg

Il

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 5. juni 2025 kl. 12.12

Hej
Jag har erfaret det samme og bare klippet ned hvert år.
Hvis jeg vil formere, laver jeg et dybt hul med en rende, graver busken op, og fordeler den i renden. Næste år: En lavendelhæk. Lavendler er meget hårdføre og dejlig planter.
Venlig hilsen
Alice

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2025 kl. 13.50

Tak for svaret. Det er så rart at du vil skrive om dine egne erfaringer, som trodser den viden man har udbredt i mange år.
Med venlig hilsen - Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. juni 2025 kl. 15.48

Jeg er hvert eneste år overbevist om, at jeg er kommet til at klippe mine lavendler for langt ned, men som du har erfaret, skyder de villig fra bart træ.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 6. juni 2025 kl. 16.37

Jeg fik skrevet forkert:
Man skal selvfølgelig ikke grave lavendlen op, hvis man vil formere den, bare lægge grenen i renden og dække med jord.
Lavendler er meget hårdføre.

Nyt svar til emnet »Lavendler skyder fra bart træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendler skyder fra bart træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider