Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2025 kl. 22.35
Jeg vil gerne købe et Hakuro nishiki opstammet piletræ. Det kunne jeg ikke finde i miles omkreds.
Jeg har sådan et træ og pil lader sig sagtens og hurtigt formere ved at sætte afskårne grene i vand.
Hvis jeg tager grene fra mit eget Nishiki træ som stiklinger, hvad vil det så blive til? I hvert fald måske en lille busk, fordi jeg ikke poder på en stamme.
Erfaringer?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2025 kl. 23.40
Hej Ingeborg.
Jeg har tidligere fået bildt mig ind at de japanske piletræer stor set er umuligt selv at producere , at det var derfor at de koster en formue at indkøbe. Jeg tog derfor og undersøgte sagen . Her er hvad jeg fandt ud af .
Hakuro Nishiki, også kendt som Broget Japansk Pil, formeres primært ved stiklinger. Det er bedst at tage stiklinger i sensommeren eller efteråret, når planten er gået i dvale. Man kan også pode den, men stiklingeformering er den nemmeste metode for amatører. Hvis du vil have et lille træ skal du.nok pode den på en grundstamme. Det er også muligt at du kan opstamme dine stiklinger efterhånden som de bliver større, men ellers skal du nok regne med at få buske ud af dem .
Så gå du bare i gang med projektet...Held og lykke med det .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juni 2025 kl. 8.08
Tak for svaret.
En stor kæde annoncerede med opstammet Træ af arten til 129 kr, men der var ingen på vores kanter der havde dem.
Jeg har savet en meget skæv brogetbladet opstammet liguster ned, så der er lige plads til sådan en.
Modsat andre opstammede piletræer kan man styre dens vækst.
Det har jeg tidligere vist i en billedserie i dette forum.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > HAKURO NISHIKI (pil)