Skrevet af: Mette Lund, 26. juli 2025 kl. 18.27
Nu dyrker jeg porre, blegselleri, agurker og squash i min nedlagte hønsegård og de ser alle frodige ud. Men der må stadig være en del næring tilbage i jorden når jeg har høstet. Hvordan bevarer jeg bedst den næring vinteren over? Ved at så honningurt?
Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2025 kl. 20.23
Hej Mette.
Honningurt er en rigtig god plante at benytte til bl.a efterafgrøde, da den ikke er i familie med noget at det som vi normalt dyrker i køkkenhaven. Så man får ikke oparbejdet nogle form for sygdomme i jorden med tiden. Hvis du sår dem nu er det nok tvivlsomt om de når at blomstre og give lidt honning til insektlivet .
Men det smarte er at de ikke tåler frost. Så de lægger sig bare ned og kompostere igennem hele vinteren/ foråret uden at man skal høste dem først .
Skrevet af: Mette Lund, 28. juli 2025 kl. 9.35
Tak Søren. Det der med, at de ikke er familie med noget vi ellers dyrker havde jeg ikke selv fanget. Jeg må se om jeg kan skaffe nogle frø.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Eftersåning