Forum

Overvintring af tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. august 2025 kl. 8.44

Jeg har fået nogle tomatplanter af frø købt i Bulgarien. Planterne giver mange, store lækre lyserøde bøftomater. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan få fat i flere frø. Derfor har jeg overvejet at prøve at overvintre en stikling. Er der nogen af jer, der har erfaring med det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. august 2025 kl. 9.28

Hej Mette.

Kan du ikke høste frø fra dem?. Jeg er næsten 100 procent sikker på at du ikke får noget ud af at holde liv i en stikling, da den skal opbevares frostfrit. Det ville være nemmere og hurtigere og mere sikkert at frøformere tomater. Hvad hedder sorten på dine tomater?. Du kan godt være en smule heldig at du kan finde den på nettet. Dels så findes der sidder fra Bulgarien og desuden kan sorten også gå under et andet navn. Du kan måske finde den på tomat databasen. dk
Du har ellers ret i at de har rigtig mange og spændende tomatsorter i Bulgarien. Min familie og jeg var der for ca 20 år siden og jeg kan bl.a huske at jeg fyldte min rygsæk op med stiklinger af alt, der kunne indsamles her. Og så selvfølgelig en masse frø, der stort set ikke kostede noget.
Jeg har i øvrigt været heldig med at finde paprika frø via en hjemmeside fra Ungarn, så det kan lade sig gøre at købe frø fra de gamle østlande.

Held og lykke med det.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. august 2025 kl. 9.38

Ps.

Jeg googlede dit spørgsmål og fik AI til hurtigt at svare mig og den var ikke enig med mig. Den siger at du sagtens kan overvintre stiklinger, der efter at have slået rod i vand plantes over i potter.
Men jeg vil mene at det med stor sandsynlighed nok bliver noget skravlet noget du vil stå.med til foråret. , men prøv det og se om ikke det vil lykkes for dig. Det er som sagt ikke noget man normal gøre.
Jeg mener at Svend tidligere har praktiseret det at holde liv i stiklinger over vinteren. Især hvis man har at gøre med tomatsorter af F1 og ikke frø konstante sorter .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. august 2025 kl. 19.08

Tak Søren. Jeg har taget frø fra, men tomatplanterne står med flere andre sorter, så det er ikke til at vide, hvilken tomat der er bestøver. Jeg tror at jeg prøver at tage en stikling og overvintre den. Om ikke andet for at prøve det af.

Nyt svar til emnet »Overvintring af tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider