Forum

Kaolin ler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. august 2025 kl. 21.17

Jeg har lige set en video, fra USA hvor man anvender kaolin ler for at undgå skadedyr. Er der nogen af jer der har erfaring med det ? Hvad bruger man det til og hvordan bruger man det? Det lyder som en miljøvenlig måde at beskytte mod sygdomme

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2025 kl. 23.08

Hej Mette.

Jeg må stærkt erkende at jeg godt nok har hørt om kaolin ler før, men ikke lige sat mig ind i hvad det var, men jeg kan forstå at det har mange anvendelsesmuligheder og især indenfor kosmetisk.
Men når jeg googler kaolin ler imod skadedyr kommer min ven AI op med et svar til mig, som jeg ikke vidste noget om.

Ok jeg ved godt at det ikke er alle, der bryder sig om ham, men nogen gange er han rar at kunne læne sig op ad. Ellers var jeg nok nød til at oversætte en del amerikanske hjemmesider for at få et overblik over brugen af det. Forresten så ved jeg ikke om det er godkendt til formålet i Danmark, selvom det lyder umiddelbart uskyldig og at man bare kan smøre sig ind i det. Det er godkendt til økologisk dyrkning og kan købes i bl.a matas, men prøv at undersøge reglerne for brugen i Danmark.

Men nu til dit spørgsmål :

Ja, kaolinler bruges i gartneri som et miljøvenligt middel mod skadedyr. Det sprøjtes på afgrøder for at skabe en barriere, der forhindrer insekter i at angribe planten.

Hvordan virker det?

Fysisk barriere:

Kaolinler danner et hvidt pulverlag på planternes blade, som gør det svært for skadedyr at finde og angribe dem.

Afskrækker:

Den hvide belægning kan også afskrække visse insekter, der ikke bryder sig om at lande på overfladen.

Fordele ved at bruge kaolinler

Miljøvenligt:

Det er et naturligt produkt, der er sikkert at bruge i økologisk landbrug.

Ingen skadelige kemikalier:

I modsætning til kemiske pesticider er kaolinler ugiftigt for mennesker og andre gavnlige insekter.

Beskytter mod solskoldning:

Udover skadedyrsbeskyttelse kan kaolinler også forhindre solskoldning på æbler ved at reflektere solens stråler.

Sådan bruges det

Bland pulveriseret kaolinler med vand til en tynd, hvid væske.
Sprøjt opløsningen jævnt ud over planterne for at dække bladene.
Gennemgå denne proces regelmæssigt, især efter regn, for at bevare et effektivt dække.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2025 kl. 23.41

Hej igen.

Det lader ikke til at være brugt i økologisk jordbrug i Danmark for det optræder ikke i middeldatabasen.. Jeg får ikke noget frem via den. Eller i min søgen på google .

Men jeg læste et sted at det åbenbart også kunne indtages oralt. Hvad det så skal gøre godt for satte jeg mig ikke lige ind i.
Det samme kender man i øvrigt også fra diatomet jord, som er det samme som kiselgur. Dette kan både indtages oral og og bl.a købes i helsekostforretninger, men også dræbe insekter.
På ca 2 timer kan det dræbe en kakerlak . Det bruges også som et økologisk loppebekæmpelse på minkfarme, hvor de kommer det i minkens reder . Det skulle være ret effektivt og virker bl.s ved at udtørre lopperne. Jeg selv har også brugt det i mine høns reder og lidt i strøelsen.

Men med hensyn til kaolin leret så ville det ikke undre mig hvis man brugte det i biodynamisk landbrug , hvor man ofte bruger harmløse præparater og ofte får en stor virkning af dem. Så måske vi skal lede der.

Jeg ville personligt mene at du sagtens vil kunne gøre brug af det. Jeg kan ikke se hvor du vil kunne gøre skade med det. Hellere ikke på dig selv. Det må vel være forklaringen på at man anvender det det. Jeg ved at selvom førnævnte diatomet jord også virker harmløs er der dog nogle, der er bekymret for om det kan ødelægge deres lunger. Det er der mig bekendt ingen beviser for, men det er selvfølgelig op til hver enkelt om de vil gøre brug af det. Jeg mener at hvis man er bekymret for sit helbred så brug dog værnemidler, men hellere gøre brug af naturlige præparater frem for kemiske og måske lang farligere midler, der i sidste ende også kan give resistens hos skadevolderene. Det kan de naturlige og fysiske midler dog ikke gøre også selvom man bruger dem rigtigt meget .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. august 2025 kl. 11.15

Hej Søren. Det er nok det samme som jeg dryssede i hønsehuset, da hønsene fik blodmider. Det skulle tørre miderne ud. Det er da rart at vide, at der er et ugiftigt middel som man kan bruge som f.eks. mod ferskenblæresyge. Men det ser ikke så spændende ud med den hvide overflade, så udseendet må man give køb på.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. august 2025 kl. 22.48

Hej Mette.

Jeg kan huske at jeg for år tilbage da jeg første gang beskæftiget mig med diatomet jord så at nogle forhandler kaldte det for et økologisk loppe bekæmpelse middel. Så dengang var man meget kreative i sin markedsføring eller måske vidste bare ikke betydningen af hvad økologisk var.

Men jeg ved ikke om du ved hvad det er. For det er de færreste, der ved det. Det er mikroskopiske skaller fra en grønalge, der levede for mange millioner år siden og som bliver gravet frem i massevis.

Prisen på det svinger rigtig meget. Jeg købte 25 kg af det for en del år siden og gav kun ca kr 300,- men hvis man køber små portioner af det er det rigtig dyrt. Det sælges i øvrigt under mange forskellige navne og til mange og ofte for dyre priser herhjemme.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 25. august 2025 kl. 6.24

Hej Søren. Tak for forklaring. Nej det vidste jeg ikke. Det var også ret billigt, da jeg købte det.

Nyt svar til emnet »Kaolin ler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kaolin ler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider