Skrevet af: Lene Skelmose, 11. april 2026 kl. 19.57
Ja - hvad gøder I med her i den tidlige del af sæsonen? Tænker ikke udendørs men til småplanter - tomater f.eks.- indendørs? Vil gerne undgå kunstgødning. Har opløst tørret hønsegødning i vand og prøvet at bruge det meget forsigtigt. Det lugter fælt! Er der alternativer?
Skrevet af: Jakob B., 12. april 2026 kl. 15.48
Jeg ville måske plante om, fordi jeg havde plantet i en for lille potte med en for lille mængde god jord.
Eller blot leve med, hvad der kunne blive.
Med forsigtighed, så kan en smule fuglegødning godt doseres tørt.
Lugter en sjat nældevand også for fælt.?
Skrevet af: Lene Skelmose, 13. april 2026 kl. 8.40
Jakob.
Bruger hønsegødning tørt til nogle efterhånden ret store flerårige kålplanter. Stiklinger, der har stået indendørs vinteren over. De klarer fint de tørre piller.
Tomatplanterne var blevet ret lyse og der var ikke meget vækst. Forsøgte med en meget svag dosis på nogle enkelte for at se om de kunne klare det. Nu får de alle og vokser betydelig bedre og er blevet mørkere grønne i bladene. Synes ikke de trænger til omplantning endnu. Nældevand lugter lige så slemt. Hønseblandingen er værst lige når man åbner glasset og tager en sjat - synes ikke jeg kan lugte det når først det er i jorden. Når planterne bliver lidt større vil jeg forsøge med tørre piller. Men det ville jo være nemt hvis der var noget flydende, lugtfrit og naturligt i handlen - og som ville være lettere at dosere korrekt.
Har engang overdoseret nældevand så tomatplanterne ( store) klaskede helt sammen. Reddede dem ved at vande kraftigt så det blev "skyllet" ud af jorden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad gøder I med?