Forum

Snydt af tidsler…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. maj 2026 kl. 15.19

Jeg plejer at prale med, at tidsler ikke kan skade min græsplæne, fordi dens økosystem er så sundt og stærkt, at tidselfrø ikke kan udvikle sig til planter.
Den sidste del holder meget godt vand, fordi min græsplæne igennem mere end 20 år flere gange været næsten helt hvid af tidselfrø, uden der kom en eneste tidsel ud af det.
Men så var der for et par år siden en tørke, og jeg dummede mig, fordi jeg klippede græsset for kort, og så var der altså nogle frø, som fik fat.
Derfor gik jeg sidste år en smule hårdt til værks i et forsøg med et hjemmebygget tidseljern, så det måske kunne blive hurtigt overstået.
Men i år ser jeg til min forfærdelse, at det er blevet endnu værre.
Min indsats sidste år kan slet ikke ses, og der er nu tidsler over et endnu større område.
Jeg er ikke så hurtig, så de fleste andre ved det nok i forvejen, men jeg tror faktisk, at der for nogle stadig kan være noget vigtig grundlæggende lærdom i det, som jeg bør dele og lægge ud til diskussion.

Der er forskel på tidsler, og det er ikke alle tidsler, der kun formerer sig via frø.
Nogle gør det også via rødder.

I følge AI er det især eller måske nærmest "kun" Ager-tidsel, der er kendt for det.
I løs jord kan den nemt sende udløbere 3 meter væk.!

Jeg vidste ikke, at der eksisterede sådan en særlig genstridig tidsel, så jeg blev snydt.

Tidsler må altså bestemt ikke kæmmes over samme kam, fordi der er stor forskel på, hvor vanskelige de er at tæmme.
Havde det da bare været 1000 Kugletidsler...

Jeg ved endnu ikke helt sikkert, at det er Ager-tidsler, der er på spil hos mig. Men det er en ny situation og ikke med vilje, at det er blevet så vildt.
Det må nok være en god idé at læse lidt op på de økologiske tips til bekæmpelsen:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13675.html

Hvis nogen har yderligere idéer til noget, der kan forsøges, så kom gerne frem med det.
Jeg er heldigt stillet på den måde, at jeg indtil videre ikke mangler planter at eksperimentere med.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 15. maj 2026 kl. 20.27

Hej Jakob!
Det kunne jeg godt have fortalt dig, da jeg for 30 år siden ville anlægge køkkenhave, og startede med at leje en fræser...

Det blev tidselkøkkenhave. ;-P

Tidsler skal trækkes op, med så meget rod, man kan få fat i. Det er nemest efter regnvejr, de små skal håndluges op. Og så må de ikke blomstre, men i en økohave, skal man huske, at fx stillits elsker tidselfrø,og mange arter sommerfugle tager nektar fra tidsler. Men ok, i plænen er de dumme!

Der er mange arter tidsel, prsonligt synes jeg æselfoder, er mest ubehagelig i plænen, men hvis man kan have et hjørne af haven ved grenbunken med nælder og tidsler, så er der da lidt til faunen.

Mvh
Tine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 15. maj 2026 kl. 20.27

Hej Jakob!
Det kunne jeg godt have fortalt dig, da jeg for 30 år siden ville anlægge køkkenhave, og startede med at leje en fræser...

Det blev tidselkøkkenhave. ;-P

Tidsler skal trækkes op, med så meget rod, man kan få fat i. Det er nemest efter regnvejr, de små skal håndluges op. Og så må de ikke blomstre, men i en økohave, skal man huske, at fx stillits elsker tidselfrø,og mange arter sommerfugle tager nektar fra tidsler. Men ok, i plænen er de dumme!

Der er mange arter tidsel, prsonligt synes jeg æselfoder, er mest ubehagelig i plænen, men hvis man kan have et hjørne af haven ved grenbunken med nælder og tidsler, så er der da lidt til faunen.

Mvh
Tine

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2026 kl. 8.29

Det er mest det invasive aspekt via rødder, der har snydt mig.

Jeg har fået google AI til at skære min pointe ud i pap:
-----------------
Det er værd at bemærke, at langt de fleste tidselarter er toårige. De dør efter blomstring og kan kun sprede sig via vindbårne frø. Undtagelsen over dem alle er Ager-tidslen, som er en af landbrugets og haveejerens største udfordringer netop på grund af dens underjordiske spredning.
-----------------

Jeg vil f.eks. helst, at mine grendynger ligger midt på græsplænen, hvor jeg kan holde øje med dem, og der må gerne gro brændenælder og tidsler i kanten af dem.
Men i fremtiden er der måske en enkelt tidselart ud af cirka 12, som jeg bør øve mig på at genkende og fjerne fra det sted.
Det er lidt ærgerligt for mig at opdage, at ikke alle tidsler er helt uproblematiske for græsplænen.
Til gengæld må det nok være en glædens dag for dem, der i forvejen omvendt fejlagtigt gik og troede, at ALLE tidselarter var voldsomt invasive.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, i går kl. 16.08

Jeg har også prøvet at lade stå til overfor tidsler. Den ene gang på et engstykke ned mod en å. De dominerede efterhånden totalt. Hestene var dog rigtig glade for blomsterne og spiste dem de kunne nå over hegnet. Resten blev slået til hø. Man tror det næppe, men heste spiser tidselhø. En lille pony eller to ville ikke være et dårligt våben men svært i en have. Har også prøvet at lade et fældet træ ligge ud på græsplænen hvor der voksede tidsler op omkring det - og på grund af grenene var de umulige at fjerne. Det fortrød jeg - vi solgte huset - dog ikke pga tidslerne! - så ny ejer overtog problemet. Tror at hun heldigvis var ligeglad. Tidsler er bare så flotte men kors de kan blive besværlige.

Nyt svar til emnet »Snydt af tidsler…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Snydt af tidsler…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider