Forum

Podning af frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mh, 12. august 2005 kl. 15.43

Jeg har fundet en hel del om podning af frugttræer, både her og på andre web sider, men ingen steder synes jeg at kunne finde ud af hvor lang tid, der går før der er frugt på de nye træer.

Jeg er helt med på at det afhænger af hvilken grundstamme man vælger, men findes der ikke en mulighed for at se hvor lang tid der faktisk går, og ikke blot definitionerne hurtigt og langsom?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 4. september 2005 kl. 8.36

2 år ved koupulering 3 år ved oculering.

Podning ved koupulering i det tidlige forår-oculering i august.

Hvis du skal koupulere (skråsnitmetoden) så lav en mini skærekasse og brug en Stanleykniv med langt udskydelig skaft -det øger din succerate til over 90%. Størrelsen på podekvistene skal være som blyanter og de skal skæres om vinteren og kan med fordel opbevares i køleskab i en plasticpose.

Jeg har engang haft et Ingrid Marie træ med 70 podninger med diverse æblesorter som jeg selv lavede.

Jeg foretrækker at oculere nye frugtræer på dværgstammer som kan købes i specialplanteskoler.

:D
John Lykkegaard

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 4. september 2005 kl. 20.34

TAK, det har taget mig lang tid at få dette svar, det er jeg glad for :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 12.56

Hej Michael
Bedre sent end aldrig.

Jeg har podet i mange år og undervist om det næsten lige så længe.

Om du vælger den ene eller anden metode, vil det lykkes et sted mellem nul og 100%. Der er så mange faktorer, der er afgørende for et vellykket resultat at det tager år at lære det bare nogenlunde.

Det er bare med at komme i gang – men du skal ikke opbevare podekviste i køleskab, det for for varmt med mindre det er en kort periode, det drejer sig om. Udenfor i jan-feb-mar er fint, men så heller ikke længere – hvis du skal pode ældre træer om er der kun en ting, der dur, når du ikke har adgang til minus 2 grader – nedgravning af kvistene 10–15 cm under jorden et skyggefuldt sted.

Du ser hurtigt resultatet ved kopulation hvor 2 grene sættes sammen efter der er lavet 2 skråsnit på 2–3 cm længde og den måde synes jeg du skal starte med. Lån også bogen "Politikens bog om planteformering" udgivet i år 2000 på biblioteket. Her er både billeder og beskrivelser af en del – ikke 100%, men så godt at det ikke er værd at lave det om. Det meste i bogen kan bruges, men der er stadig en masse mangler.

Alternativt deltag på et podekursus næste senvinter, eller søg på frugt eller podning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nelander, 31. oktober 2005 kl. 12.06

Hvis man ønsker at få poet et nyt træ med grene fra et andet træ, hvor/hvem henvender man sig til?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nelander, 31. oktober 2005 kl. 14.51

Hvis man ønsker at få poet et nyt træ med grene fra et andet træ, hvor/hvem henvender man sig til?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 1. november 2005 kl. 7.45

Jeg har kigget på disse sider:

www.lundhede.com/
www.pometet.kvl.dk/

Er der flere?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 17. januar 2006 kl. 20.39

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ernst Karlskov, 27. juli 2007 kl. 16.50

Hej Alle

Jeg er ny have ejer, en kæmpe have på ca. 40 m2, jeg har et gamel blomme træ som, så hvidt vides ikke har båret blommer, men jeg vil gerne have 2 el. 3 forskellige planter ex. et tulipan træ samt japansk kirsebær og et andet blomstrene podet gren. hvor får jeg dem fra. og kan man det på denne træ?

Nyt svar til emnet »Podning af frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af frugttræer

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider