Forum

Pelagonier.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle D J, 14. oktober 2005 kl. 17.40

Nu da vinteren står for døren og jeg gerne vil overvintre mine Dd. Ingrid pelagonier, vil jeg gerne vide om der er specielle forbehold, som gør sig gældende.

Mvh H D J

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Boldt-Henriksen, 26. august 2006 kl. 13.08

Hvordan overvintrer mine Dronning Ingrid Pelagonier samt de nye skud jeg her i sommer har taget fra dem?

Med venlig hilsen

Charlotte Boldt-Henriksen

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. august 2006 kl. 19.52

Du kan tage dem ind og have dem i vindueskarmen som potteplanter, der vil de klare sig og når det så bliver forår kan du klippe dem ned så de ikke bliver så ranglet. Hvis du har mange kan du sætte dem mørkt, køligt, men frostfrit hele vinteren, de skal kun have lidt vand til at overleve på og når det så bliver forår sætter du dem frem i lyset og de vil begynde at skyde, og bliver de for ranglet klipper du dem ned og afklippet laver du nye planter af.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 3. marts 2008 kl. 11.27

Hvor kan man købe pelargonine frø på nettet. Gerne sart lyserøde med grønt løv og duft. Lidt ala dr. Ingrid kunne være perfekt.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Blichfeldt, 10. april 2008 kl. 21.46

Jeg har fået min Dr. Ingrid pelagonie til at overvintre i min kælder og har nu sat den i mit drivhus, men vil gerne klippe den ned da den er lidt høj og ranglet, vil gerne have den mere tæt. Den har også skudt fint med grønne blade, er bange for at det er for sent at klippe i den og hvor langt ned må den klippes?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. april 2008 kl. 8.42

Klip du bare løs, bare du sørger for at der er sideskud som vil danne de nye stammer.

Det du klipper af kan du bruge som stiklinger, hvis du ønsker at udvide bestanden af pelagoner,det er meget nemt bare stik dem i jord og de vil danne rødder i løbet af 6–8 uger.

Mvh. Svend Høst

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Larsen, 14. april 2008 kl. 10.18

Hej

Jeg har 6 hængampeller, 3 på 25 cm og 3 på 30 cm i diameter, som jeg gerne vil tilplante med slyngpelagonier. Hvor mange skal jeg regne med at plante i hver ampel?

Hilsen Dorthe

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta, 12. august 2008 kl. 12.32

Hej

Jeg har prøvet at lave stiklinger af mine pelagonier, men de visner... vander kun 1 gang ugentligt. Hvad gør jeg forkert?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 12. august 2008 kl. 17.22

Jeg lader stiklingen ligge en dags tid før jeg sætter den i jord, måske vander du for meget, jorden må ikke være sjasket men heller ikke tørre ud

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Bloch, 4. november 2008 kl. 10.37

Jeg har hørt, at man kan pakke pelagonierne ind i avispapir og lægge dem koldt og frostfrit om vinteren – ligesom man behandler georginer.

jeg går ud fra man skal tage de fleste blade af så de ikke ligger og rådner.

Er der nogle der har prøvet det?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 6. november 2008 kl. 9.23

Nej Jette – det har jeg ikke hørt om, men jeg har en veninde som hvert år ryster jorden af sine pelagonieplanter og lader dem hænge under loftet i hendes kølige og mørke kælderrum.

I foråret klipper hun dem ned og sørger for at der er sideskud, potter dem i jord og giver dem vand.

Hendes planter bliver større end mine stiklinger som jeg tager i efteråret og har sat i jord men er på størrelse med mine gamle planter som jeg lader overvintre ranglede i vindueskarmen og klipper ned i foråret og giver frisk jord.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 6. november 2008 kl. 9.23

Nej Jette – det har jeg ikke hørt om, men jeg har en veninde som hvert år ryster jorden af sine pelagonieplanter og lader dem hænge under loftet i hendes kølige og mørke kælderrum.

I foråret klipper hun dem ned og sørger for at der er sideskud, potter dem i jord og giver dem vand.

Hendes planter bliver større end mine stiklinger som jeg tager i efteråret og har sat i jord men er på størrelse med mine gamle planter som jeg lader overvintre ranglede i vindueskarmen og klipper ned i foråret og giver frisk jord.

Nyt svar til emnet »Pelagonier.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pelagonier.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider