Forum

Pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 29. oktober 2005 kl. 11.57

Hej alle!

Nogle fra familien har et urgammelt pæretræ(ca 80år)nu har jeg tænkt på om det kan la sig gøre og ta nogle kerner fra frugten og fremavle et nyt træ.

Har ikke så meget forstand på det udover at det er nogle utrolige gode syltepære.

Hilsen Ove

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. oktober 2005 kl. 16.54

Hej Ove
Jeg er bange for at jeg må skuffe dig, for der er ikke nogen særlig sandsynligt, at du får noget der er værd at spise ud af at så pærekærner. Det er godt nok den måde der laves nye sorter på, men chancen for at det giver et brugbart resultat er måske mindre end at vinde den helt store gevinst i lotto.

Hvis du læser gamle bøger om emnet, vil du opdage at folk der arbejde med frugtformening et helt liv, kun fik ringere resultater ud af al arbejdet og mange endte på "galehuse", for de blev så deprimerede at de følte deres liv havde været forgæves.

Det er ikke sikkert der overhovedet er nogle kærner i pærerne, du kan få til at spire, for en anden sjov ting er, at pærer oftest bliver dårligt bestøvet, så kærnerne ikke er spiredygtige, men det må du se, når du får spist nogle. Kærnerne skal være tykke og runde, for at det kan lykkes.

Generelt kan man sige, at alle frugttræer formeres ved podning. På den måde sættes en kvist fra den kendte sort sammen med en rod, som kan få kvisten til at gro og på den måde blive et nyt træ. Det er en form for kloning – altså vi laver en nøjagtig kopi af det oprindelige træ.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 29. oktober 2005 kl. 19.40

Hej Boi.

Tak for det fornemme svar,æhh! tror bare jeg glemmer det.

Hilsen Ove

Nyt svar til emnet »Pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pæretræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider