Forum

Havens grønne hække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 11. november 2005 kl. 20.23

I det nyeste nr. af Praktisk Økologi, som jeg lige har fået med posten i dag, begår Karna Maj i tekst og billeder en meget flot og grundig artikel om havens grønne hække!

Her et par spørgsmål/kommentarer.

Hvorfor skal man plante så tæt(?): Løvfældende, klippede hække 4 stk. pr. m. og stedsegrønne helt op til 8 pr. m!

Hvordan skal noten 2 vedr. barrodsplanter forstås?

Jeg får ondt i tæerne på bøgens vegne, hvis den skal konkurrere med naboernes rødder på så lidt plads.

Jeg har 2–3 stk. pr. m. i en tæt og flot bøgehæk omkring min grønthave, og en anden bøgehæk, hvor jeg blot har én plante pr. m. Sidstnævnte hæk er ikke fuldstændig tæt, men til gengæld er den meget robust.

Fjeldribs er nævnt under såvel klippede som fritvoksende hække. Min erfaring med fjeldribs som uklippet hæk er dårlig. Den vælter ud til siderne og bliver åben midt i. Siden jeg begyndte at klippe den, har jeg fået en meget flot hæk. Og for dem, der ikke kan få forår tidligt nok, er fjeldribsen et "must".

Nyt svar til emnet »Havens grønne hække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Havens grønne hække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider