Forum

Passionsblomst – frø vil ikke spire

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 13. december 2005 kl. 18.17

Jeg vil gerne dyrke passionsblomst (passioflora edulis) og puttede for en måned siden nogle frø i jorden, som desværre ikke er spiret endnu. Gør jeg noget forkert, eller er passionsblomst blot MEGET lang tid om at spire? Potten står på et varmeunderlag, og jordtemperaturen er ca. 28 grader.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 15. december 2005 kl. 13.23

Kunne det ikke tænkes, at der er for lidt lys på denne årstid til, at frøene vil spire?

Passionsblomst sætter meget villigt rødder, så hvis du allerede har en plante, kunne en anden mulighed for at få flere planter være at tage stiklinge og sætte i vand.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 15. december 2005 kl. 15.17

Potten med frøene får ikke noget lys, da jeg regner med, at lys ikke er nødvendigt for at få frøene til at spire. Men måske tager jeg fejl?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 21. april 2009 kl. 16.56

Ok – gammelt spørgsmål fra 2005, men måske aktuelt for andre:

Passioflora Edulis er den lilla passionsfrugt der købes i alle større supermarkeder i danmark. Den er kendetegnet ved en fantastisk sur/sød smag der egner sig til mange formål.

Formering fra frø – Det jeg gør er at tage de friske frø fra en passionsfrugt og skrabe dem over i et glas vand uden for meget saft og frugtkød. lad glasset stå i køleskab i 2–4 dage. Fhv. mange frø spirrer ikke. Døde frø vil flyde til overfladen i glasset, levende frø forbliver på bunden. De døde frø angribes muligvis af svamp i vandet og kan fiskes af efterhånden.

Levende frø på bunden af glasset plantes efter et par dage i potter. I en potte på ca. 15 cm i diameter planter jeg 3–4 frø. Af de overlevende frø er der stadig ingen spirre garanti, men hav tålmodighed, meget!

Sidste år tog det ca. 2 mdr. før der viste sig at være liv i frøene. Ud af 8 plantede frø spirrede 4. 1 gik i stå, måske fordi den tørrede ud. De sidste 3 trives fint.

Meget flotte grønne blanke blade. I varmen i påsken 2009 voksede de markant. Nu er det lidt køligere og væksten er aftaget. De er stadig i potter og kommer stadig ind om natten indtil der er mindst 8–10 grader om natten.

Jeg vil tro om ca 14 dage kan de stå ude hele døgnet. Har ikke helt besluttet om jeg vil plante dem ud hele året eller tage dem ind igen næste vinter.

Jeg er pt i tvivl om jeg kan forvente blomster i år eller om det må vente til næste år.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jacob Buus, 11. august 2020 kl. 14.50

Jamen fedt at man kan bruge info fra et gammelt svar.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jacob Buus, 11. august 2020 kl. 14.50

Jamen fedt at man kan bruge info fra et gammelt svar.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. august 2020 kl. 16.50

Passionsblomt er meget svære at frøformere nærmest umuligt , det skrev frøfirmaet ærligt nok på så vejledningen , at det ville tage meget lang tid hvis de overhovedet ville spire , som de ikke har gjort .
Det drejer sig om Passiflora incarnata , som er hårdfør på friland her i DK...................

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Larsen, 25. februar 2021 kl. 8.50

Sådan får du frø af Passionsblomst til at spire.

Frøene af Passiflora er ekstremt hårde, hvilket enhver der er kommet til at tygge på sådan et ved.
De er sikkert, ligesom mange andre frø, beregnet på at skulle passerer igennem et fordøjelsessystem før de er spiredygtige.
Det kan man let efterligne selv. Først ved at spise indholdet af frugten, og herefter vente et par dage på at det kommer ud i den anden ende, og så lede efter frøene ;o)
For husfredens skyld, er det dog ikke en metode jeg vil anbefale.

En mere behagelig fremgangsmåde er følgende:
Frøene udtages af frugten og tørres et par uger på et par lag sugende papir f.eks. køkkenrulle.
Når det hele er tørret ordentligt op, skrabes frøenen af papiret, og opbevares indrullet i et stykke papir eller i en kuvert.
Når det er tid at så frøene, slibes skallen på de hårde frø, med fint sandpapir, til de ser godt slidte ud.
Herefter sås de som alle andre frø.
Med denne metode har jeg haft stor succes med frøene, endda med en temmelig høj spireprocent.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2021 kl. 10.57

Jeg har prøvet alt , jeg har sået ca 70 frø og ingen har spiret , jeg har brugt gode "sikre" spireråd , først i lunkent vand i 3- 4 døgn , dernæst slibe eller klippe spidsen af frø , så dem i en god fugtig neutral pottemuld , og intet er sket det sidste halve år , så blev bakken med pottemuld sat i koldt drivhus i en måned med frost , og pt står de i et lyst sydvndue 23 C , og hvis der ikke snart sker noget så ryger hele molliviten ud ...............ps det er frø jeg har købt af sorten Passiflora incarnata ...............

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2021 kl. 12.21

Når jeg søger på google får jeg denne oplysning, der lyder som om at det er let at få dem til at spire

Den syrlige passionsfrugt

Frugternes syrlige smag er yndet af mange. De modne frø er lette at få til at spire. Tør passionsfrøene på et stykke køkkenrulle, og fordel en lille håndfuld i en urtepotte fyldt med næringsrig muldjord. Tryk dem let ned i jorden, og hold jorden fugtig og varm.

Min svoger har også forsøgt sig og det gik godt. De spirede og voksede som ukrudt. Den han sået var en købe frugt.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 7. marts 2021 kl. 22.18

Efter sigende skal frøene ligge i køleskabet i 8-12 uger inden såning. Det gjorde jeg engang, og det var vist også den eneste gang ud af flere forsøg, hvor jeg fik frø til at spire. Måske kan du Svend bruge denne vejledning til noget. Den er detaljeret, men på tysk :

vegetation-daheim.info/2015/03/29/aussaat-von-passiflora-schritt-fuer-schritt/

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2021 kl. 11.12

Tak for svar , alt har været prøvet også stratification (kuldeperiode)
og scarification (slibe frøskallen eller klippe et hul ) ligge i vand , eddike , øl og tomatkoncentrat i 24-72 timer før sået i god neutral gromedium , alt der findes på engelsk angående spiring af denne plante er blevet læst , og intet er sket .

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Lund, 19. juni 2023 kl. 21.15

Vigtige dyrkningstips ifølge min mening. Teksten er citeret: Brug ved såning ubetinget såjord eller kokosfibre da disse typer har en god luftgennemgang og har lavt eller intet indhold af næringsstoffer. Det valgte voksemedie skal holdes jævnt fugtigt under spiringen (ikke vådt). Dæk spiringskassen med lysgennemtrængeligt folie eller glas. For at undgå skimmel på dyrkningsmediet skal der hver 3. dag ske en kort udluftning ved fjernelse af spiringskassens folie- eller glasoverdækning. I de første 6 uger efter spiringen skal direkte sol begrænses. 5 - 8 uger efter spiring kan frøplanten forsigtigt prikles (omplantes). Pas på de nye rødder derved ikke beskadiges.

Redigeret af administrator 20. juni 2023 kl. 9.53.

Nyt svar til emnet »Passionsblomst – frø vil ikke spire«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Passionsblomst – frø vil ikke spire

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider