Forum

Silver Fern

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 13. februar 2006 kl. 10.05

Jeg har fået frø af en kæmpebregne, der hedder Silver Fern. Frøene kommer fra New Zealand. Kan det mon betale sig at så dem, kan de vokse her?

mvh Carina

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 3. juni 2006 kl. 17.13

Hej Carina,
jeg har selv taget frø med hjem fra NZ, købt til formålet, og fik at vide at den vil trives indendøre og placeret udendørs skal beskyttes mod frost og sne.

Den skulle kunne tåle en smule frost og sne. En havestue skulle den kunne bo permanent i.

Mine egne sporer er plantet for måneder siden (marts) og jeg har endnu ikke set noget spire frem i den afdeling.

Planterne er meget langsomtvoksende, også i spiringsperioden.

Et godt råd er at undgå at have blomsterfluer(?) eller gulerodsfluer(?), på engelsk Sciarid flies, da deres æg og larver trives eksplosivt i det lune fugtige miljø sporene skulle spire i.

Jeg har måttet kassere det meste af mine egne forsøgsplantebakker fra NZ, grundet total infestion.

Held og lykke.

Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 3. juni 2006 kl. 19.15

Tak Lone.

Jeg vil så vente med forsøget til næste år, håber ikke at frøene (sporene) bliver for gamle. Vi skal bygge nyt hus med en dejlig havestue, og indtil da har jeg ikke noget sted at opbevare planter indendørs.

mvh
Carina

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 6. juni 2006 kl. 14.07

Hej Carina,
jeg ved ikke om sporene kan blive for gamle.

Det afhænger vist af om du har fået sporene i en pose købt i NZ, eller det er sporer fra et stykke blad der er hjemtaget.

Er det i en pose står der en holdbarhedsdato på den og du skal opbevare den mørkt og køligt indtil de plantes/sås.

Får du held med at få dine Ponga's (Silver Fern) til at spire, og får du mange af dem ville jeg meget gerne være aftager til en af dem.

Er jeg heldig med mine andre frø, der er kommet et par spirer af mine Cabbage trees, kunne vi evt. bytte.?

Held og lykke både med planterne og huset.

Mvh. Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 8. juni 2006 kl. 15.07

Hej igen Lone
Jeg har en veninde, der besøger sin datter på NZ. Hun havde en masse frøposer med hjem til mig sidste år, jeg såede i drivhus, men fik ikke rigtig noget ud af det. Og som sagt kan jeg ikke overvintre noget i år.

Jeg har tilbage Silver Fern (2006)
Marlborough Rock Daisy (2005) og Manuka Tea Tree (2206) De 3 poser må du gerne få, jeg vil sende dem til dig, hvis jeg får din adresse, det kan være, du har større held.

mvh Carina

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 12. juni 2006 kl. 12.02

Hej igen Carina,
jeg vil meget gerne aftage dine frøposer, og får jeg noget ud af det kan du få nogle retur.

Min e-mail adresse er: lone_madsen@yahoo.com

Derfra kan du få min privatadresse. Håber det er ok...?

Mvh Lone

Nyt svar til emnet »Silver Fern«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Silver Fern

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider