Forum

Plantning af rodklump

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilia, 6. marts 2006 kl. 11.55

Jeg har lige købt nogle Astilbe Spirea (60 cm) som rodklumper i en pose. Jeg har tænkt at plante dem ud i haven på et sted hvor jeg først skal have etableret nye bede mm. Det er et større projekt og kommer nok til at tage sin tid, så er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan Astilbe-rodklumperne skal opbevares indtil da? Skal jeg plante dem i potter indtil viddere og i så fald i hvilken jord og hvordan skal de placeres i forhold til lys og varme?

Mvh. Cecilia

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. marts 2006 kl. 8.27

Hej Cecilia.

Stauder, man køber i poser om foråret, ligger som regel i lidt tør spagnum, der indeholder svampmiddel.

Ryst det af, dyp rødderne kortvarig i vand og pot dem i så dybe potter, at de ikke folder rundt. Er der rådne rødder, så klip dem af hvor de er friske med en skarp saks. Brug alm. pottemuld med 1/4 grov sand. Toppen, hvor de nye skud bryder frem, skal være i jordoverfladen.

Jorden skal være fugtig, ikke våd!

Når de begynder at folde blade ud,øger du vandingen og passer dem som enhver anden krukke-plante.

Astilbe ynder skygge og fugt, så de må helst ikke tørre ud i potten.

De kan fint stå sådan til du har lavet bedet færdigt.

Når det engang bliver forår!

Hilsen Anne Marie

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia, 9. marts 2006 kl. 10.32

Hej anne marie

tak for de gode råd! Har ellers brugt lang tid med at lede efter oplysninger om plantning af rodklumper på nettet og i havebøger – uden held – så hvor er det herligt med sådan et forum hvor havebegejstrede mennesker gidder at øse ud af deres viden...

med venlig hilsen

Cecilia

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 9. april 2009 kl. 9.49

Hej anne marie

Også jer har købt Astilbe Spirea. Er det en staude, der skal op om vinteren? Eller kan de stå ude hele året?

Venlig hilsen
Else

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 17. maj 2009 kl. 21.27

Du har nok købt astilben i Netto – de har i hervt fald solgt en astilbe under dette navn. De har tit gode og billige planter, men ofte står der ikke det prævise navn, som det også er tilfældet her.

spirea (eller false spirea) er det engelske navn for astilbe, der er ingen art, der hedder ''Astilbe spirea''. Så det du har købt, er en eller anden uspecificeret astilbe-sort.

Nyt svar til emnet »Plantning af rodklump«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af rodklump

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider