Forum

Formering af Phlox Paniculata (Høstfloks)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikael Johansen, 16. marts 2006 kl. 10.23

Hej

Jeg er i gang med at opformere høstfloks til et større bed. Der er gået lidt sport i at lave dem selv, og sidste år fik jeg et par stiklinger til at slå rod, men ret sent på sommeren. Så der var både problemer med blomsterknopper og så jeg er spændt på om de klarer sig gennem vinteren.

Hvad er det bedste tidspunkt for stiklingeformering (top/stængel) af høstfloks? Og hvad er en god fremgangsmåde?

Jeg skulle helst få lavet et lidt større antal i den kommende sæson. Deling er desværre ikke en mulighed da "moderplanterne" ikke er mine egne.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. marts 2006 kl. 13.02

En fremgangsmåde med held fra en staude-amatør:
I en kasse sandblandet ugødet spagnum (1:3) sættes stiklinger med 3 bladpar,(hvoraf de 2 nederste fjernes) fra skud inden der dannes blomsterknopper. Er der knopper, skal de knibes af.

Jorden skal være fugtig hele tiden,ikke våd. Brug en blomsterforstøver. Dækkes med mælkehvid plastik,holdt oppe af buer el.lig.Sættes i let skygge og holdes fugtige. De plejer at sætte rod inden vinter.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Formering af Phlox Paniculata (Høstfloks)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af Phlox Paniculata (Høstfloks)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider