Forum

Chili skal knibes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Herite, 18. april 2006 kl. 20.37

Jeg er en helt ny haveejer.

Jeg har lige læst i Havenyt uge 16, at blomsterknopperne på en chili skal knibes.

Hvorfor dog det?

Gælder det samme for tomat/agurk.

Hvornår kan de plantes ud i haven.

Har et par jordbærplanter stående i haven, skal jeg klippe de gamle blade af, eller hvad gør jeg med dem. De er begyndt at skyde ind imellem helt nede ved jorden.

Så er der en masse krydderurter, som jeg gerne vil flytte. Kan jeg gøre det nu.

Puh, jeg har virkelig brug for et par gode råd.

Tina

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris, 18. april 2006 kl. 22.46

Chilien – du skal fjerne de første blomster for at planten først skal have en vis størrelse før den danner frugter, ellers risikerer du at den kun lave få frugter (har aldrig selv knebet og har aldrig kunnet nå at bruge alle de frugter der kom)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. april 2006 kl. 14.03

Hej Tina

Chili og agurk har jeg ingen erfaring med, men ang. tomaterne så skal du knibe alle sideskud af for at planten ikke bruger al sin energi på at danne en masse grene. Blomsterne må du ikke røre da det er dem der bliver til tomater.

Jordbærplanterne: Jeg fjerner ikke de gamle blade, de nye skud vil bare vokse op over dem og så vil de formulde.

Kryderurter: Du kan sagtens flytte dem nu, men så skal du bare vande godt og holde øje med de ikke tørrer ud og visner. Det er altid bedst og nemmest at gøre det om efteråret for der får vi som regel så meget vand at de bedre klare sig, men gør det bare nu og vand dem så i de forhåbentlige tørre perioder vi får her til sommer.

Helle, www.helleshave.dk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 5. maj 2006 kl. 21.51

Angående tomaterne, så skal man ikke knibe dem hvis det er busktomat. Det er der alt det gode kommer. Men de andre skal man fx Elin, Gemini. På agurk ville jeg nok først gøre noget når man syntes planten er for stor sidst på sommeren. Så klip toppen. Så bruger den kun kræfterne på siderne.

Nyt svar til emnet »Chili skal knibes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Chili skal knibes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider