Forum

Flytning af kæmpebuksbom

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 24. april 2006 kl. 7.53

Vi bliver desværre nødt til at flytte en meget stor gammel buksbom, der er klippet som en kugle.

Vi bliver desværre også nødt til at flytte den her i foråret, da vi skal bygge.

Sidst jeg flyttede en stor buksbom blev bladene orange og grimme i flere år, kan jeg undgå det?

Og er det besværet værd at forsøge en flytning?

På forhånd tak for kloge ord.

Carina

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. april 2006 kl. 22.02

Hej Carina.

–Når I nu har prøvet det før, ved I, at buksbom har et meget kompakt rodnet og derfor bør være forholdsvis nem at grave op med god klump. At den forrige blev gul og kedelig efter flytningen, skyldtes sikkert manglende vanding. Hvis I vander grundigt inden flytningen, undgår at ødelægge rodnettet og husker at fortsætte med vanding jævnligt, til den har etableret sig det nye sted, er det kun et spørgsmål om I kan løfte den, uden at det går ud over jeres rygge. I så fald må det være ulejligheden værd.

Venlig hilsen, Knud

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 24. april 2006 kl. 22.06

Tak for rådet Knud, ja, det er al ulejlighed værd, og jeg vil vande og vande, vi løfter den med det spil, vi bruger når vi fælder træer. Måske er det også et spørgsmål om jorden. Jeg har købt 15 kubikmeter champost, da vi bor på en hede. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor den er bedst, jeg så et sted på nettet, at den ikke må bruges til surbund, men det er ak for sent, jeg har lagt den ud alle steder, så jeg lukker øjnene og håber det bedste.

Venlig hilsen Carina

Nyt svar til emnet »Flytning af kæmpebuksbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af kæmpebuksbom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider