Forum

Såning og fremdyrkning af vild salvie fra Canada

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Brøndal, 2. maj 2006 kl. 17.47

Jeg har nogle frø fra Canada fra vild salvie fra prærieområdet og har forsøgt af få dem til at spire og blive til nye salvieplanter., men uden held.

Jeg har haft dem i fryser først og sået de tørre frø direkte på muldjord men de er gået i svamp. Jeg har forsøgt at have dem liggende i vindueskarmen indtil de er helt tørre og prøve igen. Jeg er ved at forsøge at lægge dem i vand først for at se om jeg kan få dem til at spire. Hvordan undgår jeg at de dør af svamp for mig? Er der en af Jer der har erfaring i hvordan man gør?

venligst Anne

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. maj 2006 kl. 18.56

Hej Anne

Jeg har snart prøvet mange frø fra alverdens lande og jeg har aldrig haft dem i fryseren først. Mit gæt er af du bare skulle have sået dem først, som de var.

Du kan prøve at lægge et par stykker på et stykke køkkenrulle og se om de svulmer op, hvis ikke så er der vist ikke meget at gøre.

helle – www.helleshave.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 2. maj 2006 kl. 19.05

Giv dem en gang atamon, det forhindrer svamp og den mikroskopiske mængde du for forurenet jorden med er forhåbentligt til at overskue

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. maj 2006 kl. 15.05

Jeg ville ikke lægge mine frø i den kemiske opløsning, som hedder atamon – men bruge købt såjord, som er varmebehandlet. Hvis der er spireenergi nok i frøene, så spirer de. Med mindre de er i en spiredvale, som skal brydes med kulde i en periode. Prærien er jo fastlandsklima med meget svingende forårstemperaturer, hvor snestorme veksler med næsten sommertemperaturer.

Nyt svar til emnet »Såning og fremdyrkning af vild salvie fra Canada«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning og fremdyrkning af vild salvie fra Canada

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider