Forum

Plantning af mynte?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 3. maj 2006 kl. 14.57

Har været på markedet og kom med hjem med en grøn mynte og en marokkansk mynte (som den grønne bare med mee duft og smag og virker kraftigere) + en alm. timian.

Skal have plantet dem på min altan i en stor lerkrukke?

Ved godt mynter går for at kunne klare det meste, men har I nogle råd mht. jord, gødning, vanding osv.?

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 4. maj 2006 kl. 9.19

Almindelig god plante jord- kan godt lide relativ fugtig jord. Jeg gøder aldrig -det er ikke nødvendigt- men måske engang i mellem hvis de står i krukker.

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 4. maj 2006 kl. 20.14

Tak fra Århus ;-)
Nu har de da i hvert tilfælde overlevet 24 timer :-)

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 18. august 2009 kl. 9.18

Skal de først stå i vand, til de danner rødder eller hvordan?

Nogen der vil komme med en beskrivelse, fra start til slut på hvordan jeg får dyrket mynteblade hjemme?

Altså hvad køber jeg og Evt. Hvor?

Hvordan får jeg det til at virker osv...

Mvh. den mynte interesserede :-)

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 18. august 2009 kl. 12.06

Altså, jeg købte bare en mynte på vores lokale grøntsagsmarked. Den såkaldte almindelige "grøn mynte" som fås de fleste steder er en god art – ikke så "tandpasta-agtig" i smagen som fx pebermynte. Men der er mange arter. Nogle steder har den en "marokkansk" mynte eller en "kentucky" mynte: de er begge lækre, især til mojitos og drinks.

Anyway, den grønne mynte smed jeg bare i en stor krukke med alm. jord – altså bare fra plasticpotten og så direkte over i en krukke. Den står i halvskygge og får lidt ekstra vand, hvis jeg synes den trænger. Tog på ferie i 10 dage og den var nærmest eksploderet da jeg kom hjem. Så det er meget nemt, for mynte er meget let at dyrke og spreder sig lynhurtigt.

Tror nok det anbefales at tage dem ind om vinteren, men sidste år overlevede min mynte på vores altan og skød fint her i foråret (jeg skar den helt ned inden vinteren). I krukker skal de nok plantes om efterhånden som de fylder krukken, for sådan som de vokser kan de nok hurtigt dræne jorden for al næring.

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 20. august 2009 kl. 7.59

Var det en mynte i potte med rødder, eller er det bare en pakke fra F.eks. Føtex som du satte i jord uden rødder?

Jeg har selv i mellemtiden fundet ud af at planteskoler har dem i potter, men de har ikke "den rigtige".

Jeg vil tro at den rigtige er marokansk, eller sweisermynte.

(Ved ikke lige hvordan det staves korrekt)

Mvh. Stig og tak for svar :-)

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 20. august 2009 kl. 8.04

Jeps, det var i potte med rødder.

Dem fra Føtex smager godt, men kan garanteret ikke bruges, for de er skåret for flere dage siden. Derimod kan man selv tage en stikling eller et stykke rod fra en mynteplante og formere den – men ellers skal den nok selv sørge for at sprede sig!

Grøn mynte er vel nærmest "standard-mynten" og marokkansk er nærmest bare lidt kraftigere i smagen. Har ikke schweizer-mynte, men mener den er lidt mere tandpasta-agtig...

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2009 kl. 8.09

Kvickly har tit både den marokkanske og den schweiziske.

Jeg har begge og synes, at den schweiziske smager bedst i mojito...

Mynte behøver ikke komme ind om vinteren, det er en ret hårdfør plante. Men man kan lave sig et par småplanter nu, så man har til vintermojitoerne, mens de andre planter står ser lidt kedelige ud. Det er bare at klippe et par stængler af og sætte i fugtig jord – inden længe har man nye planter.

Plant den ikke ud direkte i jorden, med mindre du gerne vil have mynte over det hele – de breder sig voldsomt!

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2009 kl. 8.38

Kære Hr. Uffe. Jeg ville plante benævnte mynteplante i helt almindelig plantejord. Jeg har nu altid syntes at mynten er sådan en fin plante.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 20. august 2009 kl. 8.53

Jeps, jeg har også bare taget en stor krukke og en stor spand og fyldt op med helt alm. plantejord eller bare jord fra ens egen have – de vokser helt af sig selv.

Der er så mange myntevarianter, at det er umuligt at kende alle. Men bemærk at de pakker man køber færdigskåret hos fx Føtex tit smager af lidt mere (de er sikkert dyrket intensivt med al mulgti gødning osv.) Men at dyrke sin egen mynte til mojito, te osv. er så let som at klø sig i nakken.

Mynteplante + jord + vand + lys = en skov af mynte!

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 20. august 2009 kl. 9.01

Hvad betyder at "formere den"?

For Ca. 28 år siden lærte jeg i skolen at man kunne klippe planten over og sætte den i et glas vand.

Så gik der nogle dage og så havde den rødder og kunne så plantes i jord.

Er det at "formere den"?

Jeg vil helst finde/dyrke den jeg købte i Føtex, som jeg gætter på er den schweiziske. (Det stod ikke på pakken, eller jeg kunne i hvert fald ikke se det)

Mvh. Stig

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 20. august 2009 kl. 9.15

Uden at være ekspert vil jeg mene, at formere bare betyder at få én plante til at avle vider – fx ved at tage et skud som du skriver! Man kan også tagen en plante og skille den i flere dele, så man kan plante mere end en.

Har ikke prøvet at tage skud og sætte i vand, men det burde virke, hvis man gør det rigtigt. Godt at se du kan huske din skolelærdom :-)

Jeg må vist heller lige prøve schweizisk mynte – den er måske ikke så tandpastaagtig som jeg tror.

Jeg mener nu de lukkede pakker med mynte i Føtex er grøn mynte (store ru blade), men kan ikke garantere. Desuden har jeg efterhånden læst mig til, at man ikke kan stole på det med sorter. En grøn mynte kan godt smage forskelligt, fordi de krydser så let. En grøn mynte du formerer fra din nabos plante og en du køber fra planteskolen kan altså godt være forskellige i styrke og måake variere lidt i smag, selv om de bærer samme betegnelse. Men grundlæggende bør en grøn mynte selvfølgelig altid kunne genkendes i forhold til fx pebermynte...

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. august 2009 kl. 9.25

Min erfaring er, at mynter trives bedst i halvskygge og let fugtig jord.

Købte en jordbærmynte og en appelsinmynte i foråret hos Blåbær på Ærø. Især jordbærmynten dufter og smager helt vidunderligt.

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 20. august 2009 kl. 9.28

Nu overlever Mynter det meste og gror ret godt, så vi har plantet dem i cement-rør i vores krydderurtebed.

Mynter kan lettest formeres ved at grave en bid op fra en etaberet plante – og det bliver den i løbet sf få måneder. Mynte kan også formeres ved urteagtige stiklinger: Klip et skud af og stik det i sandblandet spagnum og sæt en plastpose over.

Stiklinger i vand danner vandrødder som ikke kan bruges i jorden, men der er meget pædagogisk at vise hvordan rødder dannes, og en mynte skal nok også overleve – de er næsten ikke til at kvæle.

Der er rigtig mange mynter på markedet. På frøsamlernes liste er der en med flere sider lang list. Prøv dig frem og find den smag du bedst kan lide.

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 20. august 2009 kl. 9.29

Samme erfaring her. Ikke alt for meget direkte sol. Min står på en lille terrasse, hvor et gen skærmer for det meste af solen...

Kanelmynte er også guf :-)

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 20. august 2009 kl. 12.31

Hold da op, det er jo et helt univers jeg har rodet mig ind i.

Tak for alle jeres svar-

Jeg har en udestue og tænkte at min skulle have masser af sol varme og vand og nu skriver i skygge?

Har den det i virkeligheden så bedst udenfor i skygge og køligere end min udestue? (Min udestue er som et drivhus, når jeg ikke er hjemme og har åbnet døren)

Er der nogen af jer, som bor i stor-kbh som Evt. vil af med et hjørne?

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. august 2009 kl. 14.38

Alle mine mynter (jeg samler på dem, og har nu 9 forskellige, men bor i den helt anden ende af landet i sydvestjylland) står udenfor året rundt. Nogle i krukker og andre i haven. Men de som står i direkte sol trives meget dårliger end dem som står i skygge.

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 20. august 2009 kl. 16.09

OK spændende, får du så drukket en Mojito ind i mellem?

Men er det en fordel, at have dem i udestuen?

Eler er det bedre at have dem udenfor?

Altså den med skygge og altid fugtig jord, den er jeg med på :-)

Ærgeligt at jeg bor så langt fra dig, hvis altså du ville dele en hjørne ud :-(

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2009 kl. 20.22

Hej Stig -

du kan sagtens bruge en "supermarkedsmynte" til Mojito – Jeg synes tit, at man ser den marokkanske eller den schweiziske f.eks. i Kvickly.

Jeg købte en schweizisk for en 3–4 år siden, klippede et stykke (8–10 cm) af alle stilkene og satte stykkerne i en potte med almindelig jord, som blev holdt fugtig ved at vande lidt hver dag.

Efter 14 dage havde jeg MANGE mynteplanter, og hvis man bare er flittig til at nippe topskuddene af (og lave Mojito af dem – så går de ikke til spilde...) jævnligt, forgrener de sig og bliver endnu større. Og den oprindelige plante blev også kun flottere af at blive klippet lidt – så jeg synes bare, at du skulle kaste dig ud i at få købt en plante!

Du kan sagtens lave de nye planter nu, selv om det er sent på året – jeg har netop lavet et par stykker, så jeg har noget at tage ind i stuen til vinter, og de havde rødder i løbet af en uges tid.

Det ville jo ikke være godt at løbe tør for "Mojito-urt", som den hedder hos os...

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 20. august 2009 kl. 20.47

HVIS du skal have den i en udestue med meget sol, så skal du nok evt. forhøre dig på en planteskole, om de har en sort, der kan klare det. I Spanien bruger man "hierba buena", som efter hvad jeg har kunnet læse mig til er "mentha spicata", dvs. grøn mynte. Men den er stadig noget kraftigere i smagen end vores... kunne forestille mig det er den samme, de bruger i Marokko til deres vanvittigt gode mynte-te. Men både i Sydspanien og Marokko har jeg set masser af mynte gro i solen, så de kan måake "trænes" til mere sol med tiden.

Apropos alle arterne, jeg var også tilfældigt i Kvickly idag, hvor de havde både marokkansk mynte og Schweizer-mynte i små potter. De var kraftige i smagen, men lidt mere mentol-agtige en grøn mynte og de andre marokkanske mynter, jeg har haft. Rent faktisk kunne jeg hverken se eller smage forskel på dem overhovedet!...Jo, man må da godt nippe må smagsprøver i supermarkedet, må man ikke? :-) De marokkanske mynter jeg kender, har kraftige mørkegrønne blade, men den i Kvickly havde små sarte grønne blade...

Morale: smag før du køber!... man kan ikke regne med smagen alene ud fra navnet.

Jer, der har dyrket mynteplanter i flere år: bliver de lidt svagere i smagen med tiden? Synes nogle gange de smager så skønt, når man køber dem, men at de mister lidt efter at have groet et stykke tid.

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2009 kl. 20.54

Du kan godt have ret i, at de ændrer smag en smule undervejs – men jeg synes ikke at det er så radikalt endda, man må evt. bare bruge en smule mere...

Og mht. de små kedelige planter i Kvickly – så skal de bare have en kærlig behandling med god plads til rødder og lidt gødning. Så bliver de hurtigt fine.

Jeg købte en marokkansk mynte i foråret, og den var ganske rigtigt lidt slatten at se på, men den er flot og kraftig nu.

Men skal man have sjove mynter – så må man have fat i et af de mange steder, der sælger andre end standardsorterne, og så er den store kunst jo bare at begrænse sig. Og begrænsningens kunst er jo ikke just en af de fornemste egenskaber hos de fleste havemennesker...

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 20. august 2009 kl. 21.03

Hej

Jeg har ca. 160 mere eller mindre forskellige mynter og en del kan jeg tage stiklinger eller tilbyde småplanter fra.Jeg har nu ikke prøvet dem i madlavningen endnu, men dyrker dem i plastbrøndringe for at holde dem på plads.Min liste kan fås ved at maile til mig.

Venlig hilsen Lotte

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 21. august 2009 kl. 9.15

NU er jeg kommet lidt i gang. Jeg har fået en fra et plantecenter, som er lille og tæt. (Husker ikke navnet)
Og 2 planter fra Kvickly (Marokansk)
Samt en Citon Melis...

I går smagte jeg så den Marokanske og desværre er jeg forkølet og derfor ved jeg ikke om det var smagen, eller mine mulighedder for at smage der var dårlige?

For nogle dage siden smagte jeg med den schweiziske og den er altså lige i skabet...

Den må jeg have fingre i og få dyrket.

Er der nogen som har erfaringer med, om den breder sig over græs. Jeg mener min nabo har skvadderkål, som stopper ved kanten af min græsplæne og der har grænset været i flere år.

Jeg påtænker nemlig at plante mynte, på et område som er afgrænset dels af min græsplæne og en stenbelagt sti.

Kan jeg det, eller vil Mynten overtage græsplænen?

(Jeg slår græs 1–2 gange ugenligt.

Mvh. Stig

PS Tusind tak for alle jeres svar, det er jo bare så positivt.

GOD WEEKEND (Måske en Mojito-weekend)

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. august 2009 kl. 9.20

Mynten laver sådan nogle lange stængler som ligge ovenpå jorden, og fra dem laver den rødder og nye planter, så jo, den breder sig. Dog ikke så hurtigt som citron melissen. Den vil hurtigt kunne fylde meget, og så kaster den frø langt omkring sig.

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 21. august 2009 kl. 10.18

Jeps, pas på den ikke æder hele din have. Jeg har endda læst om nogen, der brute mynte til at kvæle alt andet ukrudt!

Til udplantning er krukker godt. Eller et bed, hvor de ikke sådan lige kan komme til at invaderereten af haven. Én metode er også at tage en stor plasticspand eller balje eller lignende, skære bunden af og så grave den ned i jorden og putte mynten i. Så kan mynten ikke brede sig, da den breder sig sidelæns.

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 21. august 2009 kl. 10.22

OK så det skal ikke være Citron Melis...

Jeg vil gå efter den schweiziske Mynte, for den smager rigtigt godt i en Mojito...

Er der nogen af jer, som har en opskrift på en god KOLD sommerdrik med masser af Mynte?

Jeg vil nødigt ende som alkoholiker, fordi jeg har forelsket mig i smagen af Mynte i en Mojito :-)

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2009 kl. 10.24

Har selv brugt den med en plastbeholder – dog skal kanten helst være 10 cm over jord. Ellers får den sneget sig ud alligevel!

Og den er virkelig svær at komme af med igen...

For øvrigt Stig – så kan jeg sagtens klippe en bunke stiklinger af den schweiziske af og sende til dig. Jeg har rigtig meget af den, og det burde kunne lade sig gøre at sende dem i en plasticpose.

Skriv til mig på anja.egeriis(snabela)gmail.com – så finder vi ud af det!

mvh
Anja

27 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 21. august 2009 kl. 10.38

Lige et par opskrifter:
www.drinksdatabasen.dk/toem_barskab/?mode=show&action=update

Ellers er en "mint julep" vist også en klassiker! Har dog ikke selv fået den lavet endnu...

28 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. august 2009 kl. 10.48

Du kan lave den klassiske nordafrikanske myntete, den er altid lækker både kold og varm. Du skal lave en stærk te helt på almindelig vis af halv gunpowder og halv tørret mynte, og tilsætte sukker efter behov. Til sidst hælder du den på glas sammen med friske mynteblade.

Du kan også lave en lettere dansk version med kun friske mynteblade som koges i en gryde med vand. kog det kun et par minutter så det stadig smager friskt. Tilsæt honning og citron efter behov. Den er osse god både som kold og varm drik.

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 21. august 2009 kl. 11.01

Bemærk at den såkaldte gunpowder-te lige skal have lidt kogende vand, som så hældes ud igen – det tager det værste af bitterheden. Og jeg ville nu sige meget mere mynte end te. Den skal være SØD! Marokkansk myntete alene er en MArokko-rejse værd!

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. august 2009 kl. 11.02

Jeg havde iøvrigt en iransk nabo en gang, som gav mig det gode råd at vende fetaosten i hakket frisk mynte. Det giver en helt anden smagsoplevelse end den traditionelle græske med timian og oregano. Mynten gør et eller andet ved fetaen som er rigtig lækkert.

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 21. august 2009 kl. 11.11

Mange tak igen :-)

Øh, hvad er gunpowder? (pistolpulver) *GG*

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. august 2009 kl. 11.34

Gunpowder var den første kinesiske te, der blev kendt i Europa. Den har fået sit navn "Gunpowder", fordi den i tørret tilstand ligner krudt. Når der kommer vand på vil bladene hurtigt åben sig og den skarpe smag vil blive frigivet.

Denne te er den mest populære grønne te fra Zhejiang syd for Shanghai. Teen er temmelig stærk med en særlig gennemtrængende smag.

Gunpowder er en af mest udbredte og elskede typer af grøn te i Kina. Navnet hentyder til, at tebladene er trillet til kugler, der minder om hagl. Teen har en lysegrøn farve, og den kan fx drikkes sammen med brød og kager.

Fakta:
4–5 teskefulde pr. liter vand
75–80o varmt vand
1–3 min. trækketid

Den smager lækkert, men skal sødes meget ellers er den besk.

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2009 kl. 11.35

Hov – skal vi ikke lige holde os til mynterne?

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 21. august 2009 kl. 12.10

Tjo det skal vi da og gunpowderen blev nævnt i forbindelse med en drik, hvor mynten også indgår. Jeg kendte så bare ikke til gunpowder og spurgte hvad det er :-)

Jeg glæder mig til, at jeg har fået gang i væksten og kan komme i gang med de spændende drikke...

Mojito, har jo bare et lille problem, der er alkohol i så det er jo ikke smart at drikke los af dem hver dag :-(

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 21. august 2009 kl. 12.13

Man kan erstatte dansk vand i mojito med ginger ale og endda tilsætte revet ingefær. Læste et sted om en alkoholfri mojito, hvor rommen var erstattet med ginger ale – det kunne du evt. prøve, hvis du ikke vil være beruset hver dag :-)

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig B Morell, 21. august 2009 kl. 12.15

He he, det sku fedt med alle de gode råd og ideer jeg får herinde... Det er fredag og jeg kan ikke få mine arme ned og slet ikke nu, hvor jeg skal hjem og holde Mynteweekend og plante forskelligt i haven!

Nyt svar til emnet »Plantning af mynte?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af mynte?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider