Forum

Ny have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter Nielsen, 13. maj 2006 kl. 13.14

Hej Jeg er lige flyttet til et nyt hus, hvor der som det eneste er anlagt en græsplæne (et år gammelt udstillingshus), som i øvrigt ikke er alt for pæn, men håber den kommer sig – har ikke gjort noget ved den. Jeg har et par spørgsmål – jeg er fuldstændig grøn (hehe) i det med have. 1) Jeg og naboen skal have lavet en hæk imellem os. Jeg forventer vi vil gøre det til efteråret – har hørt det er bedst om foråret eller efteråret, korrekt? Jorden hvor den skal være er meget grusset og sandagtigt. Skal vi gøre noget ved jorden, så den er klar? Skal nok hvae liguster eller bøgehæk. 2) Jeg regner med at vil etablere 3 højbede til urtehave? Skal jeg etablere dem til efteråret, så de evt. kan være klar til foråret? 3) Er der nogle der har kendskab til det der hedder colorflis. Synes det kunne være meget pænt at bruge ved bede, og evt. imellem mine højbede.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. maj 2006 kl. 13.52

Hej Lars Peter
Tillykke med huset og "haven". Fint når du kan komme i gang i god tid, så kan både planlægning og forarbejderne gøres rigtigt og du vil få en væsentligt bedre slutresultat.

Reglen med at hvad der plantes om efteråret "skal gro" og det om foråret "kan gro" er ikke helt tosset – og slet ikke, når du har let jord.

Du kunne sørge for at holde jorden ren hvor hækken skal stå og har du lyst og energi, ville det være en god ide at få fat i noget komposteret dyremøg – fra hest, kreatur eller får – gerne noget dybstrøelse, der har gået dyr i gennem længere tid og så må der gerne være så mørkt som muligt.

Kan I hjælpes ad med at få et lag på 5–10 cm gravet ned i jorden, hvor hækken skal være – vil det være med til at gøre jorden bedre. Vær opmærksom på at jorden ikke er hård at grave i – for måske er der ikke blevet "grubet", når du har fået et udstillingshus. Hvis jorden lidet af at den er trykket af store maskiner, som har kørt på grunden og ikke løsnet siden – kalder man det traktose – og i sådan noget jord uden luft – er det næsten umuligt at få noget til at gro. Det gælder både for hæk og højbede.

Hvis du planter hæk af bøg, skal du være opmærksom på at få skaffet nogle gamle halvformuldede bøgeblade og grave dem ned samtidig med bøgeplanterne – de skal nemlig til for at få bøgetræerne til at optage næring fra jorden. De eksisterende blade på træerne vil ikke blive liggende i et nybygget kvarter, og derfor er der mange der tror at bøg er langsomt voksende. Dernæst klip ikke bøg i toppen før den har nået den højde, hækken skal have og et godt bud er også at plante den laveste sortering, der kan fås i planteskolen – 30–50 cm – gerne i 3 års – evt. omplantede, med godt med grene forneden. Efter 3–4 år er de små planter nøjagtig lige så store, som nogle der var større ved plantningen.

Højbedene skal du prøve at få gravet mindst en halv meter i dybden – og her SKAL du tilføre en masse komposteret (eller frisk) dyregødning med masser af halm – og det er fint, hvis du kan gøre det i løbet af sommeren, så det hele er klar til plantning/såning til næste forår.

Du må ud med traileren – eller alternativt forsøge at finde noget champignonkompost – (i løs vægt) – er alt for dyrt i sække – og du kan bruge store mængder, hvis det skal blive godt – husk der må ikke sættes fodspor i højbede, når først de er gennemgravede, så rødderne har fine muligheder for at komme i dybden.

Kender ikke noget til colorflis – men god held med haven.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter Nielsen, 13. maj 2006 kl. 15.36

Tak for alle de gode råd. Har lige et par tillægsspørgsmål. Højbede – grav mindst en halv meter ned siger du? Jeg troede at man "blot" lavede et halv meter højt bed, og derefter fyldte det med god jord? Og i den sammenhæng – skal jeg tage græsset væk hvor højbedet skal være (giver sig selv hvis du mener jeg skal grave ned)?

Du siger champignonkompost er dyrt i sække. Jeg kan hverken forholder mig til priser eller mængder. Jeg har set 1 ton champignonmuld leveret for 899 – er det dyrt? Og hvor meget skal der man bruges til 3 højbede af ca. 2,5 m * 1,1 m * 0,5 m (hvis de mål lyder rigtige)?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 15. maj 2006 kl. 18.50

Hej Lars Peter
Jeg har givet 80 kr+moms for 500 kg hos en champignonproducent så jeg synes godtnok det er et dyrt ''tilbud'' du har set.

Hvis det er næsten rent sand og grus du har i din have, vil jeg nok spørge en vognmand om han kan levere noget muldjord til din have (evt kun til dine bede hvis det er meget dyrt) og så gøde det med gratis hestemøg fra den lokale rideskole.

Nyt svar til emnet »Ny have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ny have

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider