Forum

Stiklinger af liguster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Plovmann, 18. maj 2006 kl. 11.00

Hej... Jeg ville frygtelig gerne lave mig nogle hækplanter ud af den liguster jeg har... Hvordan og hvornår gør jeg det bedst? Jeg har fået at vide man bedst tager nye skud, sætter dem i vand i en sort spand, og straks vil de sætte rødder :-) bare ikke ved mig :-(Er det tidspunktet der har været forkert, eller er det metoden?

Håber her på et par gode råd...

Mvh. Lars Plovmann

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 18. maj 2006 kl. 11.20

Sent på foråret, når der er friske skud:
Hak et lille drænhul i spanden, fyld den op med jord, som du ved, ligusteren kan lide. Klip 20–25 cm kviste og stilk dem ca 15 cm ned i den meget fugtige jord og træk en hvid – ikke klar-plastsæk over. Vand jævnligt.

Nemmere, i hvert fald, hvis du skal bruge mange stiklinger, er at finde det fugtigste-ikke vådeste -sted i haven med konstant skygge. 15–20 cm stiklinger graves ned, så man kun lige aner toppen.

Hold fugtigt.

Når de begynder at vokse, plantes de ud.

Kan de gamle planter bøjes ned, så grenene ligger på fugtig jord og kan holdes der af en stor sten, er det allernemmest, og du kan få temmelig store planter ud af det.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Plovmann, 19. maj 2006 kl. 1.28

Hej... og tak for svaret... lige en ting mere... skal man plukke bladene af stiklingerne, altså på det stykke der skal være under jorden, eller er det uden betydning?

Kan man ikke lave "nummeret" nu? Eller er det KUN efterår?

Mvh. Lars

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. maj 2006 kl. 8.34

Ja, de nederste blade og den bløde topende skal væk, for ikke at danne råd under plastiken.

Du kan også bruge en kasse med huller i bunden og sandblandet ugødet spagnum at stikke i. Det mælkehvide plastik er vigtigt til sommerstiklinger.

Vinterstiklinger(træagtige) er for sent nu.

Hvis du venter med at klippe din hæk til midt juli, har du en mængde velegnede stiklinger, som alligevel smides væk, men kun det tykkeste af årsskuddet kan bruges.

Hilsen Anne Marie

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SørenLange, 27. juli 2008 kl. 14.43

Ligusterhæk

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judith Bjørn, 22. marts 2009 kl. 12.08

Hej, jeg vil høre om det er muligt at flytte de lidt ældre planter, ca 170 cm høje, og hvis ja, hvad skal jeg så være opmærksom på.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge, 9. august 2009 kl. 8.15

Hvornår kan jeg klippe en liguster helt ned

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 11. november 2009 kl. 10.34

Har jeg aldrig prøvet, men jeg nægter at tro det skulle være så svært. Har flyttet mange buske og træer og det drejer sig bare om at få så meget af rødderne med som der nu kan lade sig gøre. og her skal der helst være jord på. nogle er ikke så sarte og du kan sagtens banke jorden af. men lagt de fleste kræver at der er en del fine rødder der ikke bliver brudt, det vil sige at jorden bliver sidende. så gør det ikke så meget at der bliver offret nogle.

Angående stiklinger så jeg jeg ikke erfaringer med buske, men blomster kan rigtigt godt lide (og kommer betydeligt hurtigere) hvis man har en beholder, med dræn og jord selvfølgelig, og sætter dem oppe langs kanten så de har fugtig jord på den ene side og luft på den anden. plejer også at lave et snit op i den fra bunden af, men det skal man kun gøre hvis stiklingen ikke har behov for lidt knold som en dahlia f.eks. så giver det ikke mening. det skal være rent stilk. Og hvad angår stiklinger så plejer det at være sådan at jo blødere (derfor nye skud på en liguster, da alt andet er hårdt) jo bredre. Faktisk er det tit sådan at kun bløde stiklinger vil skyde

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. november 2009 kl. 20.28

Du kan evt også så dem. Jeg har fundet mange rundt omkring i de læbælter vi har langs motorvejen og som kommer fra fuglenes klatten... Hvis du finder nogle kan du også plante dem skråt, så de ligger langs jorden, evt holde dem nede med sten eller teltplykker, lade dem skyde fra stammen og så hyppe de nye skud. På den måde sikre du dig at de hele tiden får vand fra moderplanten. Det er samme metode jeg bruger til at lave grundstammer til podning. Jeg jeg kan lave rigtig mange pr år.

En af mine gamle arbejdsgiver sagde at han stak dem bare i jorden og så slå de rod. Det har jeg også hørt andre sige, men jeg har ikke prøvet det selv. Det skal nok være den man kalder Ligustrum Vulgaris, den almindelige liguster.

Prøv også at spørge Lønbæk Planteskole, hun ved det med garanti.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. november 2009 kl. 17.23

Stiklinger af alle sorter liguster kan laves som træagtige stiklinger.

Man kan klippe 20cm træagtige grene nu, rense dem for sideskud med en saks og stikke dem i jorden med 1/3 over.Træde dem fast og dække med fiberdug eller grangrene. Til foråret vil de skyde nye blade og skud. Kan plantes om næste efterår.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caja Herrmann, 28. marts 2010 kl. 21.45

Hej, jeg skal til at plante hæk i min nye kolonihave. Den er en bar mark lige nu, som blev pløjet sidste efterår. Efter at have læst indlæggene her og alle mulige andre steder, tænkte jeg det billigste (!) og måske nemmeste, ville være at klippe en venindes hæk nu og plante stiklingerne. Mit spørgsmål er så, om jeg ikke bare kan sætte dem der, hvor de skal blive stående. Eller SKAL de omplantes? På forhånd tak for svar.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. marts 2010 kl. 9.02

Den billigste måde er at finde en ligusterhæk der ikke er blevet klippet sidste år , og som har lange store første års skud(30-40cm) , som du klipper af ved basis , du skal vente til juni før du går igang , riv de nederste blade af og stil dem i vand i 4-6 uger eller til du kan se rødder , plant dem på blive stedet , brug en stor skruetrækker til at lave et hul til stiklingene tryk jorden godt til og vand godt .

Mvh. Svend Høst

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caja Herrmann, 29. marts 2010 kl. 9.44

Jeg havde håbet at kunne gøre det nu i påsken. Man kan klippe hæk nu, jeg har også læst et andet sted herinde, at man kan ta' stiklinger nu. Spørgsmålet er om dem jeg sætter nu skal omplantes. Jeg kan forstå på dig at sætter jeg dem i juni behøver de ikke omplantes. Hvad med dem jeg sætter nu?

Nyt svar til emnet »Stiklinger af liguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger af liguster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider