Forum

Knibning af Lathyrus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise Klysner, 29. maj 2006 kl. 23.27

Det er første gang, jeg prøver mig med Lathyrus, og jeg har sået et utal af dem i mælkekartoner. Jeg har læst, at man skal knibe toppen af, når de er ca. 10 cm høje.

Nu er mit spørgsmål så, om det kun er den første stængel, man skal knibe, eller om det også er de efterfølgende?

Jeg har også sået 2 lave sorter, der bliver ca. 20 cm høje, og er mere kompakte ende de høje. Skal man også knibe disse sorter, for at få dem til at sprede sig, og i så fald, hvornår skal man gøre det, da de jo ikke vokser nær så hurtigt, som de høje.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 30. maj 2006 kl. 9.16

Du skal bare knibe det første "bladsæt" af, så forgrener planten sig og bliver mere busket. Man behøver det strengt taget ikke, jeg har ikke altid gjort det. Men hvis de er forsået indedøre er det sikkert nødvendigt.

de lave lathyrus tror jeg ikke du behøver, de er jo også kompakte.

Venlig hilsen Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. maj 2006 kl. 12.45

At knibe lathyrus er udelukkende for at få dem til at forgrene sig og dermed blive stærkere, så man ikke ender med en lang tynd stængel, der konstant vælter rundt og ikke fylder noget.

Hvis man kniber top + et blad derunder af, kan man rive det nederste blad af og sætte det afknebne i vand i 10–14 dage, så udvikles der små rødder, hvor det nederste blad er fjernet. Og så har man små planter til udplantning!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Klysner, 30. maj 2006 kl. 16.39

Tak for svarene. Det var da en god ide, at man kan sætte det afknebne i vand – det vil jeg prøve.

Jeg forstår det sådan, at det kun er den allerførste stængel, man skal knibe. Jeg har på nogle af mine knebet toppen af de efterfølgende stængler også, men det skal jeg nok ikke gøre.

Hilsen Lise

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. maj 2006 kl. 21.15

Jo, det kan du roligt gøre. Men meningen er jo som regel, at de skal klatre op ad et stativ. Og det er klart, at deres klatring forsinkes, så de ikke når ret højt op, hvis man bliver ved med at knibe. Og de skal jo også nå at sætte blomst, så find en balance.

Nyt svar til emnet »Knibning af Lathyrus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Knibning af Lathyrus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider