Forum

Rababer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Le Févre Ryom, 18. juni 2006 kl. 15.39

Hvordan udplanter jeg Rababer, når jeg har en plante i forvejen. Jeg vil gerne flytte en plante ttil vores sommerhus. skal jorden være af en særlig karakter? er det bedst at gøre på et bestemt tidspunke på året? – også andre gode tips om rababer vil jeg rigtig gerne have da jeg holder meget af rababer.

En nybegynder.

Birgitte.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juni 2006 kl. 16.53

Hej Birgitte
Fint du skriver, du er nybegynder – så skal du bare have den mest præcise beskrivelse.

Du skal dele din gamle rabarber – og det er vigtigt at den er mindst 4 år gammel, altså har stået samme sted i 4 år før du deler.

Delingen er nok nemmest med en skarp spade eller skovl – og det skal gøres om efteråret – gerne i oktober. Når du det ikke i oktober er det også muligt i marts – april.

Delingen foregår ved at grave planten op – den kan være stor og nogle af rødderne, der kan være op til 2–5 cm tykke og meget lange – vil uvilkårligt brække af – men det gør ikke så meget.

Vigtigt er det, at delingen foregår sådan at der er mindst en knop på den ny plante – stykkerne kan være fra 10 cm og opefter, på den måde kan du selv vurdere hvor mange planter der kan blive ud af din nuværende plante.

De delte planter plantes i "velgødet jord" – gerne med masser af kompost, dyregødning blandet med jorden og rabarber kan tåle en del skygge, så om du gemmer dem lidt mellem træer eller buske, går det ikke så meget ud over væksten. De ny planter sættes med knopperne lige i jordoverfladen og der må gerne høstes næste gang de skyder frem. Planteafstand ved de kraftigt voksende 70 cm – de svagere – 40 cm. Husk at oxalsyreindholdet i rabarber er mindst forår og sent på efteråret – højst midt på sommeren.

Der bliver noget lækkert marmelade ud af dem ved en blanding med jordbær.

God held med formeringen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Le Févre Ryom, 18. juni 2006 kl. 22.27

Hej Boi

Tusind tak for dit hurtige,fine og let tilgængelige svar. Jeg har længe ledt efter noget hvor det blev forklaret præsist. Det kan du. Jeg vil straks til Oktober gå frejdigt igang og glæde mig til næste forår hvor jeg kan trække de første skud.

mange sommerhilsner
Birgitte.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 19. juni 2006 kl. 21.37

Hvis du flytter dem til et sommerhus, hvor jorden måske ikke lige er den bedste, er det en god ide at vente et år eller to med at trække rabarber. De skal lige have tid til at vokse inden de har overskud til at blive trukket.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Le Févre Ryom, 21. juni 2006 kl. 10.13

Vores jord i sommerhuset er en jord hvor der er mange mange træer, vi er ved at ryde ud i. Med det har vi de sidste år fået meget flis. Det har vi spredt rundt i diverse bede. Ellers er jorden ikke blevet gødet i mange år. Skal jeg tage hensyn til det? – gøde den der hvor jeg vil have rababer, – vende flis/muld (købt)ned i jorden eller er det nok at vente et par år inden vi trækker rababer.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. juni 2006 kl. 11.57

Hej Birgitte
Du vender bare jorden godt og kan du få fat i mindst en spandfuld god kompost – må du gerne blande det med. Når du nu alligevel skal vente til senere – kan du evt. gøre plantehullet klar nu – og så betyder det mindre, om du får fat i en spandfuld frisk møg fra heste eller lignende – så er jorden klar, når du skal til at plante ud.

Nyt svar til emnet »Rababer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rababer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider