Forum

Flytte en Hibiscus syriacus (Syrisk rose)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda Lauge Vilsing, 4. september 2006 kl. 19.47

Hej.

Jeg har en Syrisk rose på ca. 3 meter høj som jeg meget gerne ville flytte et andet sted hen. Kan man flytte den? og evt. hvornår kan man flytte den?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. september 2006 kl. 8.24

Rodstik den nu, så den når at danne nye små rødder inden vinter, med en skarp spade ca.50 cm fra stammen hele vejen rundt og godt under den.

Til foråret kan du så flytte den, samtidig med den beskæres til ca. halv højde. Bliver det et tørt forår, skal den vandes som en nyplantet.

Skal den flyttes i efteråret, må du vente til bladene er faldet af, men da det er ret sent, når den måske ikke at rodfæste sig inden vinter.

Hilsen Anne Marie

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. september 2006 kl. 20.40

Det var et godt svar! Det kan jeg sikkert også bruge til min unge Lavatera (poppelrose), som jeg vil flytte til foråret, fordi den bøjer for meget, da naboens lærketræ åbenbart skygger for meget.

Jeg var i aftes tæt på at ville svare på spørgsmålet, at det var risikabelt at flytte syrisk rose så sent på året (den er vist i familie med Lavatera). Men undlod, for det er jo ikke en syrisk rose, jeg har.

Det var godt, jeg undlod, for forslaget om at stikke rødderne har jeg aldrig hørt om før, det vil jeg også prøve på min Lavatera.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Lauge Vilsing, 26. maj 2008 kl. 22.29

Mange tak for rådet, det må jeg prøve.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Dalsted, 4. august 2021 kl. 20.27

Bliver det ikke en kæmpe klump, hvis den skal rodstikkes 50 cm. hele vejen rundt? Kan man løfte den?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2021 kl. 20.53

Mon ikke den er blevet flyttet , tråden er 13 år gammel.......

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2021 kl. 20.53

Mon ikke den er blevet flyttet , tråden er 13 år gammel.......

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Olsen, 29. september 2021 kl. 13.21

Når man skal flytte sin syriske rose, hvilken jord skal man så sætte den i for at gøre den det godt?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Olsen, 29. september 2021 kl. 13.21

Når man skal flytte sin syriske rose, hvilken jord skal man så sætte den i for at gøre den det godt?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. september 2021 kl. 17.22

Syrisk rose (Hibiscus syriacus) er én af de mange haveplanter, som kun kan overleve med nød og næppe her i landet. Der er to ting, som kan hjælpe dem: læ og godt dræn.

En placering op ad en hæk lyder fornuftig, når man ser på behovet for læ. Værre er det med den hårde jord, for den giver bestemt ikke godt dræn under planten, og de 5 cm løs jord slår slet ikke til. I stedet må der graves igennem det hårde lag, sådan at overskydende vand kan komme ned og væk. Hullet bør fyldes op indtil 25 cm under overfladen med en blanding af lige dele sand, ral og sten. Derefter kan man plante i en blanding af lige dele havejord, sand (gerne filtersand eller »vasket« sand) og kompost. Til
denne blanding sætter man ca. ½ dl jordbrugskalk pr. plantehul og blander det godt op med jordblanding, før man udfører selve plantningen.

Endelig bør man huske, at pottede planter skal vandes meget jævnligt de første 3 uger efter plantningen for at undgå udtørring af potteklumpen.

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. september 2021 kl. 17.49

Sikke noget sludder , Sten Porse ved meget lidt om Hibiscus syriacus , han skrev i en artikel at SR ikke kunne sætte spiredygtige frø her i landet , her i haven sår den dig selv meget velvilligt , og ja , den er fuld hårdfør her i DK , den er meget let at flytte her i efteråret efter løvfald , husk at klippe den en tredje del tilbage , SR trives i alm. god havejord , og så er den utroligt let at stiklingeformere , jeg har selv 27 forskellige SR sorter som hæk (70 m) hvor de 3 er hybrider jeg selv har krydset mig frem til .

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Olsen, 29. september 2021 kl. 18.03

Jeg siger mange tak for jeres svar 👍🏻

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Olsen, 29. september 2021 kl. 18.03

Jeg siger mange tak for jeres svar 👍🏻

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. september 2021 kl. 19.58

Svend.

Jeg syntes også at det lød lidt overdreven. Jeg har de samme erfaringer som dig. Men måske skulle jeg nok have gennemlæst hans svar før jeg kopieret hans tekst.

Det fik jeg bare ikke lige gjort. Beklager.

Nyt svar til emnet »Flytte en Hibiscus syriacus (Syrisk rose)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytte en Hibiscus syriacus (Syrisk rose)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider