Forum

Hvad må der tømmes i en kompost.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Remo, 26. november 2006 kl. 9.09

Jeg bliver snart den lykkelige ejer af hus og have for første gang. Jeg påtænker mig en kompost i haven. Så kommer mit spørgsmål, må man/er det smart at tømme min Datters Marsvin bur, når det skal gøres rent i komposten.

Mvh.

Remo :O)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 26. november 2006 kl. 16.08

Jeg tømmer den slags i komposten – afhænger selvfølgelig af hvilket slags bundstrø du bruger. Jeg bruger hampestrø og som der står på posen er det komposteret på ½-2 måneder afhængigt af årstiden (men pas på med madrester, det tiltrækker rotter)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 28. november 2006 kl. 2.10

Hej Remo.

Helt generelt kan du putte alt " råt " materiale i komposten.For et undgå at den bliver for vådt er det en god ide at fylde tørt materiale mellem lagene eksempelvis småkviste og staudetoppe.(sådan a'la lagkage).Og dertil kunne vel uproblematisk tilsættes marsvinets rester idet det vel primært består af bunddække og hø/ halm.

Formodentlig vil der være nogle frø der overlever komposteringen men det burde ikke være det store problem.

Personligt komposterer jeg alt som jeg kan forestille mig vil være gavnligt : kattegrus,æggeskaller.træaske (i moderate og fordelte portioner) aflagte potteplanter osv...Bare aldrig tilberedte fødevarer for med alle de rotter vi har i området er der absolut ingen grund til at fodre på dem.

Når du starter op er det gavnligt at smide lidt havejord ned mellem de første lag.Så kommer der hurtigt gang i processen.

Vedr.placering af komposten må den gerne få sol og varme, men ikke tørre ud.Så skal man lige vande lidt eller smide ekstra fugtigt materiale ned.

Man behøver ikke at vente til komposteringen er helt færdig inden man benytter den i bedene og meget plantemateriale kan fint lægges i bedene med det samme og behøver ikke en tur omkring komposten først.Men alt det kan du læse dig til.God fornøjelse.

Venlig hilsen Sanne

Nyt svar til emnet »Hvad må der tømmes i en kompost.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad må der tømmes i en kompost.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider