Forum

Kattegrus på komposten eller ej?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 3. december 2006 kl. 13.06

Jeg er lykkelig nybagt katteejer, og jeg har forsøgt at finde ud af en god måde at komme af med indholdet af kattebakken. Vi bruger en slags kattegrus, som klumper, og så skovler man bare urinen og afføringen op. En gang imellem skiftes al gruset ud med nyt. Men hvor gør jeg af det (klumperne og/eller gruset)? Kan jeg putte det i vores kompostbeholder, eller er det for "skrappe" sager? Jeg har forsøgt at søge på nettet, men med blandede resultater. Nogle siger, at det kan komposteres, andre at det absolut ikke må komme i komposten.

Hvis nogle har erfaringer på området, hører jeg meget gerne om det.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 3. december 2006 kl. 14.55

Det går fint hos mig, så prøv – måske virker det også hos dig

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 4. december 2006 kl. 12.00

Hej Majbritt. Kan du evt. fortælle hvad dit kattegrus er lavet af? Er det moler, træpiller, bentonit osv.?

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 4. december 2006 kl. 13.23

Hej Mikkel,
Gruset er 100% betonit. Er det ikke bare en slags ler?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 4. december 2006 kl. 13.49

Hej igen

Jo, bentonit er en lerart, hvor hovedindholdet er Montmorillonit (der er dannet ved nedbrydning af vulkansk aske). Standard grå bentonit, der anvendes til bl.a. kattegrus har en PH på ca. 8,5, så umiddelbart har det ikke den store indvirkning på miljøet i din kompost. Dets egenskab til at absorbere fugt kan vel udelukkende medvirke til at du får en tørrere kompost.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. december 2006 kl. 10.13

Før i tiden brugte jeg træpiller fra COOP- men nu har de desværre fjernet den "grønne" kattegrus?- MEn den var rigtig god i kopost beholderen- særligt om vinteren hvor den lavede en balance mellem alt det våde grønne.

Nu prøver vi med moler versionen- bentonit versionen vil kattene ikke røre- men jeg har ikke tyrde putte den i kompostbeholderen endnu- men måske er det ok?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 6. december 2006 kl. 11.32

Jeg ved at priserne på træpiller er steget kraftigt og derfor er de nok blevet fjernet fra butikkerne. Jeg kan fortælle dig at du sagtens kan putte moler kattegrus i kompostbeholderen. Moler kan ligeledes anvendes som jordforbedringsmiddel og er derfor ikke til fare for din kompostbeholder. Moleret vil være med til at give din kompost en mere luftig struktur og derved forbedre vilkårene for komposteringen.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. december 2006 kl. 12.09

Jeg har desværre lige fået bekræftet mine værste anelser. Moleret der bruges i kattebakker kommer fra Fur og Mors. Det er bla. firmaet Skamol, som graver moler her og bl.a. producerer ildfaste sten heraf. Til dette brug kan man forsvare at udnyttte dette fantastiske materiale, som moler er, da det kan tåle 1000° C og bruges til store industrielle ovne. De to udvindingsfirmaer henter moleret i kæmpestore udgravninger på Fur og Nordøstmors midt i en meget smuk natur. Udvindingen er fuldt lovlig – men som Viborg Amt selv skriver på deres hjemmeside, så er der store interessesammenstød mellem natur og industri – og så er det lokale arbejdspladser på spil. Fur og Nordøstmors er en meget smuk ø, hvis natur, jeg synes vi skal værne om. Og som katteejer ville jeg i hvert fald overveje mere end en gang, om det ikke er alternative muligheder.

Ovenstående vinkel på moler får man slet ikke, hvis man læser anprisningerne på Pet Shop Moler Kattegrus – her står:

Pet Shop moler letvægtskattegrus. Moler er den geologiske betegnelse for den særlige naturblandning af diatomeer og ler, der kun findes på og omkring øerne Fur og Mors i Danmark. Diatomeerne er aflejret for mere end 50 mio. år siden. Sideløbende med aflejringerne er der sket en bundfældning af ler. Herved er opstået en enestående naturblandning, der ikke kan afgøres maskinelt. Dette unikke danske råstof er grundlaget for moler kattegrus.

Det skal så lige tilføjes, at moleret tørres/brændes inden det ender i poser som kattegrus, så der bruges også energi.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 6. december 2006 kl. 13.29

Jeg kan ikke helt forstå, hvad dit formål med ovenstående kommentar er. Vi har en snak kørende om, hvorvidt en person kan tømme sin kattegrus ud i kompostbeholderen uden at det har en skadelig effekt.

At du så umiddelbart er modstander af at katteejere anvender et dansk produkt, hører vel ikke til her? Selvfølgelig har du ret til at komme med din mening om anvendelsen og at du synes man skal overveje andre alternativer. Er det ikke sådan at alle produkter, på den ene eller anden måde har fordele og ulemper? Hvis du anvender træpiller, så er du medvirkende til træfældning, hvis du anvender bentonit er du med til at øge transporten af gods ind i landet, da varen skal importeres, og dermed øget forurening... osv...

Skal lige nævnes at når et firma har fået tilladelse til at udgrave fx. moler, forpligter de sig også til at stå for genopretning af disse skønne områder når gravene lukkes.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 6. december 2006 kl. 16.44

Tak for svarene, Mikkel.

Jeg er nu begyndt at putte klumperne ud på komposten. Det gør ikke noget, hvis den bliver mere tør af det, da den bliver "fodret" med køkkenaffald. Jeg har brugt savsmuld førhen til at absorbere fugtigheden, så hvis kattegruset kan klare den opgave i stedet, er det bare helt fint.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 8. december 2006 kl. 10.15

Karna maj- desværre er der ikke alternativer
Træpillerne var lavet af affaldsproduct i træindustrien(derfor synes jeg ikke at den negative belastning er stor!

Og både mine katte og jeg syntes at det var et langt bedre product end de andre på markedet:
Det kunne også bruges til gnavere – kaniner
– det sugede lugten af tis og l... så badeværeslset bare lugtede af våd gran,
det var fremragende i komposten,
let at transportere hjem
– drøjt i brug
– MEN Coop tjente sikkert ikke nok på produktet- og da alle vil spare på olien er træaffald i briketer og piller blevet dyrt- som Mikkel skriver,
Så der er ikke noget alternativ!

– så nu må jeg leve med at min katte hader deres kattebakke- der smålugter og jeg skal slæber tungt kattegrus hjem
– MEn i det mindste kan det komme på komposten!

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. december 2006 kl. 21.34

Har du prøvet majs-strø? bestilles på zoo-plus.de, bliver leveret til døren, fungerer fint og kan også komposteres

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 10. december 2006 kl. 13.49

Tak for the Bente
det lyder som et godt alternativ

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunvor, 29. maj 2007 kl. 17.02

Hej!

Man kan købe Bazzcat som er økologisk. Det er rigtig praktisk. Det ligner træpiller (er det måske også) Det lugter mindre og holder længere. Bazzcat har en hjemmeside, hvor du kan finde en forhandler. Det er lidt dyrt, men hvis du har mulighed for at købe en stor portion er det ikke dyrere end alm kattegrus.

Nyt svar til emnet »Kattegrus på komposten eller ej?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kattegrus på komposten eller ej?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider