Forum

Flotte 6–8 meter høje Poppeltræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birger, 17. december 2006 kl. 12.44

MEN! desværre har vi nu også, efter vi for 25 år siden plantede dem, fundet ud af at de udsender nogle fantastiske lange rodskud, som løfter fliser, sokler ja hvad som helst der står på deres vej.

Kan vi gøre meget andet end at trække disse 5–10 meter lange udløbere op og håbe på at tvinge træet nedad i rodnettet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. december 2006 kl. 20.56

Hvis du har naboer tæt på så sav "skidtet" om omgående. Det gror hurtigt – og bliver meget vanskeligere at få "plads" til fra dag til dag, og senere at overkomme. Er det dog ikke omkring 10 m. i forhold til højden at træer sender rødder ud fra stammen for at samle vand til eksistens? Men grav ned til rødderne og oversav dem hurtigst muligt, nok lidt efter lidt/år efter år.

Popler, birk og flere andre gror selvfølgeligt hurtig ti i l en "bar" have. Men dét skal man sætte sig lidt ind i og forudse. håp

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. december 2006 kl. 9.05

Hej Birger.

Du vil aldrig stoppe dannelsen af rodskud fra den type poppel,du har plantet.

Man kan ikke tvinge et træ med overliggende rødder nedad. Det er dens natur at gro sådan.

Men du kan vælge at leve med poplerne og deres rodskud, eller ringe hovedtræet,så det dør og tager de mange skud med. Fælder du træet, vil rødderne reagere med endnu flere skud.

Hilsen Anne Marie
PS. der findes typer, der ikke danner rodskud.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. december 2006 kl. 13.37

Hej Birger.

Hvis du vælger at fælde træet, er der en metode til at behandle stubben, så du aldrig ser flere rodskud. Jeg får på puklen, hvis jeg omtaler den nærmere, men prøv at lede i arkivet her på siden. Emnet har været oppe tidligere.

Mvh Hans

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Eriksen, 17. august 2009 kl. 12.32

Nabo har 4 poppeltræer, nogle i skel, de er ved at ødelægge,vores have i drivhus og gæstehytte, kan de løfte disse. Med venlig hilsen gitte

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. august 2009 kl. 17.45

Hej Birgitte Eriksen

Ja – det kan de...langsomt og visende sig som skævheder og revner.

Find en god dag at komme i dialog med din nabo og fortæl hende / ham, hvad der er din bekymring.

Måske kan I sammen finde frem til en løsning på de dystre fremtidsmuligheder – det håber jeg da :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Andersen, 2. september 2009 kl. 8.48

Hej jeg hedder bo andersen og jeg er plante ekspert og jeg ved alt om poppeltræer1 af 5
Skrevet af: hans åge – 17. december 2006 kl. 20.56

Hvis du har naboer tæt på så sav "skidtet" om omgående. Det gror hurtigt – og bliver meget vanskeligere at få "plads" til fra dag til dag, og senere at overkomme. Er det dog ikke omkring 10 m. i forhold til højden at træer sender rødder ud fra stammen for at samle vand til eksistens? Men grav ned til rødderne og oversav dem hurtigst muligt, nok lidt efter lidt/år efter år.

Popler, birk og flere andre gror selvfølgeligt hurtig ti i l en "bar" have. Men dét skal man sætte sig lidt ind i og forudse. håp

Skriv nyt indlæg | Link
2 af 5
Skrevet af: Lønbæk Planteskole – 18. december 2006 kl. 9.05

Hej Birger.

Du vil aldrig stoppe dannelsen af rodskud fra den type poppel,du har plantet.

Man kan ikke tvinge et træ med overliggende rødder nedad. Det er dens natur at gro sådan.

Men du kan vælge at leve med poplerne og deres rodskud, eller ringe hovedtræet,så det dør og tager de mange skud med. Fælder du træet, vil rødderne reagere med endnu flere skud.

Hilsen Anne Marie
PS. der findes typer, der ikke danner rodskud.

Skriv nyt indlæg | Link
3 af 5
Skrevet af: H.Petersen – 18. december 2006 kl. 13.37

Hej Birger.

Hvis du vælger at fælde træet, er der en metode til at behandle stubben, så du aldrig ser flere rodskud. Jeg får på puklen, hvis jeg omtaler den nærmere, men prøv at lede i arkivet her på siden. Emnet har været oppe tidligere.

Mvh Hans

Skriv nyt indlæg | Link
4 af 5
Skrevet af: birgitte eriksen – 17. august 2009 kl. 12.32

Nabo har 4 poppeltræer, nogle i skel, de er ved at ødelægge,vores have i drivhus og gæstehytte, kan de løfte disse. Med venlig hilsen gitte

Skriv nyt indlæg | Link
5 af 5
Skrevet af: Lone Brems – 17. august 2009 kl. 17.45

Hej Birgitte Eriksen

Ja – det kan de...langsomt og visende sig som skævheder og revner.

Find en god dag at komme i dialog med din nabo og fortæl hende / ham, hvad der er din bekymring.

Måske kan I sammen finde frem til en løsning på de dystre fremtidsmuligheder – det håber jeg da :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Skriv nyt indlæg | Link

Skriv nyt indlæg til dette emne

Nyt svar til emnet »Flotte 6–8 meter høje Poppeltræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flotte 6–8 meter høje Poppeltræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider