Forum

Humusjord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette, 18. december 2006 kl. 13.41

Hej

Jeg har lige fået en julerose forærende og jeg har læst mig til, at den skal stå i humusjord.

Men. hvad er humusjord?

VH
Anette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. december 2006 kl. 16.51

Anette dog, det er jord uden levende mus, men gerne gødet med døde mus – og al det bedste du sigter fra din kompost. Det er nemlig det allerbedste fra de levende organismer der bør befinde sig i god havejord/-muld, du ved. Bedre kan jeg ikke forklare det på en studs. håp

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 20. december 2006 kl. 16.48

Hej Anette
Mine juleroser står under nogle buske i haven. Her falder blade og små kviste ned om efteråret og får lov at ligge og formulde. Det er humus jord.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. december 2006 kl. 21.37

Gødning

Jeg er tilbudt bihonning-gødning!

Min far havde 37 bistadeter, han omtalte aldrig ovennævnte bigødning, men det kom selvfølgeligt nok i samme fritliggende gødning som fra fjerkræ, hysdyr og alt andet overskud. Men stadig økologisk.

Dette må være det rette forum og spørge; hvad er det værd – og evt. hvorfor, i Praktisk Økologisk havebrug.

Min far smeltede afskæring fra honningtavlerne i hedegryden/vaskekedlen, og fik lavet nye jomfruelige tavler af det, som bierne så byggede nye, tykke tavler efterfølgende på, hvor honning og yngel blev gemt i de mange sekskantede huller i og beseglet med den tynde afskæring/voks i.

Hvordan skabes/hvorfra opstår voksen. Umiddelbar er det vel pollen og måske noget andet.(vand?).

Hvordan udnyttes bedst dette bigødning? håp

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 13. april 2007 kl. 18.30

Hej Hans Åge

Ok jeg har fat i de levende organismer og de døde mus... Men hvis nu du ikke skal forklare det "på en studs", har du så en udgave jeg kan forholde mig til, vil jeg være dybt taknemmelig. Hvordan laver man humusjord?

Jeg må indrømme at jeg "smilte højt" af dit første svar (Som om det er almen viden =o), hvordan jeg gøder min kompost med døde eller levende mus)

Med venlig hilsen
Dot

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. april 2007 kl. 20.44

Kære Dot, det er vist nok første gang nogle griner af mine formuleringer, tak. Humus er selvfølgeligt ikke husmus, men det kan de døde blive til, hvis de bliver puttet ned i kompostbeholderen – og formuldet med alle de organiske dele. Humus er det øverste jordlag. Tidligere gravede vi haven – og vendte humussen ned = madjorden til planterne. Det frådes nu, man bruger sin kultivator den ene dag og river ukrudtet væk næste dag eller næste, gerne når det er tørret. Men du får en flødekaramel til jul for komplimentet. håp

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. april 2007 kl. 20.48

Kære Dot, det er vist nok første gang nogle griner af mine formuleringer, tak. Humus er selvfølgeligt ikke husmus, men det kan de døde blive til, hvis de bliver puttet ned i kompostbeholderen – og formuldet med alle de organiske dele. Humus er det øverste jordlag. Tidligere gravede vi haven – og vendte humussen ned = madjorden til planterne. Det frådes nu, man bruger sin kultivator den ene dag og river ukrudtet væk næste dag eller næste, gerne når det er tørret. Men du får en flødekaramel til jul for komplimentet. håp

Nyt svar til emnet »Humusjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Humusjord

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider