Forum

Katteurt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 3. marts 2007 kl. 11.15

Jeg vil gerne så noget katteurt (Nepeta cataria) til mine misser, men jeg har svært ved at få frøene til at spire. Jeg har søgt på internettet og fundet mange (også modstridende) såmetoder. Nogle siger, at frøene skal have lys, andre at lys hæmmer spiringen. Nogle siger at de skal sås varmt, andre koldt (evt. stratificeres).

Jeg er temmelig forvirret og vil derfor høre, om nogen herinde har erfaringer med såning af katteurt og kan give mig nogle gode råd. Jeg havde tænkt mig at forkultivere planterne, så jeg kan gemme dem for kattene, indtil de er store nok.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. marts 2007 kl. 11.51

Hej Majbritt.

Læg frøene i vand natten før. Så dem i 0,5cm dybde og de skulle gerne spire efter ca. 14 dage.

Du kan evt. lave en spiretest på frøene. Det kan du læse mere om her på havenyt:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/480.html

Venlig hilsen Jeanet

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. marts 2007 kl. 12.10

P.s

Glemte at tilføje at du skal stille potterne i et sydvendt vindu ved 20 grader. Hold jorden (så- og priklemuld) fugtig men ikke meget våd. Sæt evt. frostpose over potten indtil frørene spirer. Katteurt kan være meget længe om at spire og spirer også uregelmæssigt.

Venlig hilsen Jeanet

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbritt, 3. marts 2007 kl. 12.32

Hej Jeanet,
Tak for hurtigt svar. Jeg har desværre ikke frø nok til at lave en spiretest, så jeg vil bare prøve at så dem. Er du sikker på, at de ikke behøver lys for at spire? Jeg har tidligere sået nogle frø og dækket dem med et tyndt lag jord blandet med sand og holdt dem fugtige med en plastikpose, men intet skete. Måske stod de ikke varmt nok, så det vil jeg sørge for denne gang.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 3. marts 2007 kl. 13.44

Til Majbritt.

Du kan jo også bare købe et par stauder af Nepeta faassenii, f.eks. "Six Hills Giant" eller den lave " Superba" (katteurt /blåkant) – det er nemt og de kan let deles til mange planter senere – men det er naturligvis så ikke lige Nepeta cataria.

Hilsen
Peter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. marts 2007 kl. 8.27

Hej igen...

Som jeg skrev i indlæg 2 stiller du potterne i et sydvendt vindue – det med poserne over betyder en drivhuseffekt, holder på fugten indtil de spirer, men betyder ikke at de ikke får lys – hvis du bruger gennemsigtige poser.

Held og lykke med forsøget :-)

Venlig hilsen Jeanet

Nyt svar til emnet »Katteurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Katteurt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider