Forum

Hvad kan jeg plante mod nord under udhæng?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 2. april 2007 kl. 15.39

Jeg har to smalle (½ meter x fem meter + ½ meter x 1½ meter) bede langs nordsiden af mit hus, under tagets udhæng.

Hvad kan jeg plante der, som kan gro (næsten) af sig selv og altså både kan tåle at stå skyggefuldt mod nord – og næsten ingen vand få, fordi det er under tagets udhæng? PS.: Huset er rødt.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Fuglevig, 2. april 2007 kl. 21.59

Jeg har katteurt et tilsvarende sted, dog østvendt med lidt sol. – og akelejer.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 3. april 2007 kl. 8.21

Til Birgitte.

Jeg kan nævne nogle planter som fint kan vokse ret skyggefuldt på nordsiden og som også er ret tørketålende – vand dog altid i etableringsfasen!

Buske:
Taks, Kristtorn, Kornel, Dværgmispel, Mahonia, Kirsebærlaurbær, Fjeldribs, Blodribs, Snebær og Gedeblad
Stauder:
Løvefod, Akeleje, Kæmpestenbræk, Lærkespore, Vortemælk, Bispehue, Guldjordbær, Vinca, Martsviol, og bregne Mangeløv.

Så der er en del gode muligheder for at lave et frodigt bed på nordsiden.

John.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. april 2007 kl. 8.39

Til Birgitte
Tillæg til John's gode forslag hvis det ikke må blive for højt:
Aucuba,viburnum davidii og buksbom.

Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 8. april 2007 kl. 9.45

Hej allesammen

Mange tak for hjælpen.

Nu har jeg plantet kæmpestenbræk, akelejer og Sct. Hans urt i bedet og venter spændt på, at det bliver flot og frodigt.

Jeg ved der også kommer nogle små selvsåede blomster, en art kløver med en gul blomst ca. 5 cm. høj, hvad de hedder ved jeg ikke, men gro der kan de snildt

Nyt svar til emnet »Hvad kan jeg plante mod nord under udhæng?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad kan jeg plante mod nord under udhæng?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider