Forum

Erfaringer efterlyses med tilskud af ekstra lys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 7. april 2007 kl. 18.19

Har brug for lidt gode råd :o)

Jeg er havemand i den boligforening hvor jeg bor og har sået og er igang med en masse sommerblomster (fra frø).

Problemet er, at jeg ikke har særlig meget plads at gøre godt.

Jeg har fået tilbudt et kælderum der vender mod nord og der er to materede vinduer.

Rummet er stort og vil være perfekt til at have alle mine små planter stående, men lys er et problem!

Jeg overvejer nu at købe nogle lyssttofarmature til formålet.

Mit spørgsmål går ud på:

1. Er det en dum idé at satse på et kælderum for "planteværksted" hvis jeg nu benytter tilskudslys?

2. Var et smut i Baushaus, men de havde ikke nogle lysstorør til formålet – Nogen der har en idé til hvor man kan købe de rør?

3. Nogen mærker man skal gå efter?

Har læst det der er skrevet om emnet her på siden, men synes ikke det helt dækkede mine svar.

Håber I vil kommer med svar og nogle gode råd – så jeg kan skabe en smuk have for beboerne :o)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 7. april 2007 kl. 20.06

Jeg har læst om en fyr, der i sit fyrrum har dyrket chili, nærmest kun med kunstigt lys, så det skulle nok kunne lade sig gøre.

Jeg har selv købt et lysstofrør i Bauhaus (Biolux hedder det vist) og har forsøgt for første gang med tilskudslys. Det har virket fint, og jeg har i år ikke så rangelde planter som de andre år, hvor jeg ikke har brugt kunstigt lys.

Hvis bare du har den rette temperatur og husker at planterne ikke skal habve lys døgnet rundt, så skulle det nok kunn lade sig gøre.

Tror at det vil hjælpe hvis du gør hvad du kan for at få lyset til at reflekterer, beklæd kasserne med søvpapir, sær hvide plader bag planterne, som kan kaste lyset tilbage.

Venter på at høre hvordan det går, hvis du altså tør :-)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 8. april 2007 kl. 8.25

Tak for dit indlæg :o)
Rummet har en god temperatur, så det er bare lyset der mangler.

De havde i Bauhaus nogle lysstorrør, som var korte (om 40 cm) og kostede 99 kr, tror det var et Biolux.

Jeg har allerede en del armature (eller hvad man nu kalder det) og skal bare have købt rørene.

Mon ikke de kan fås i længde på 120 cm?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. april 2007 kl. 9.19

Det tror jeg ikke, men se om du evt. kan finde noget her:
www.osram.dk/info/t8/biolux.php

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 17. april 2007 kl. 13.48

Har i dag fået 6 stk. lysstofrør hjem af typen FLUORA fra Osram ;o)

Jeg skriver igen senere og deler min erfaring.

Per

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Egebo, 27. juli 2007 kl. 12.07

Hej.

Så du (Per) har fået fingre i Osram Fluora.

Hvor kan de rør fås og hvad koster de?

Hvad koster amaturet dertil?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 31. august 2007 kl. 22.34

Har brugt rørene til dyrkning af diverse sommerblomster og synes det har fungeret ok.

Jeg har købt tingene hos Netsalg.com og har ca. givet 60 kr. pr. lysstofrør og 120 kr. pr. amatur.

Synes dog ikke jeg pt. kan finde Osram Fluora på Netsalg.com lige nu, enten har de dem ikke i handlen mere, ellers kan jegbare ikke finde dem.

Amaturet kan tit fås billigt i Jem&Fix – det skal bare være til 36W -1200mm (Er vist standard)

Mvh. Per

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. september 2007 kl. 9.15

Prøv at kigge efter Sylvania grolux farve 77 det er det samme som Osram fluora.Brug spare pærer i stedet for lysstofrør,de bruger 50% mindre strøm,anbring lyskilden så tæt på planten som muligt 2–3 cm,det betyder at du skal lave en hejse anordning så du kan hæve lyskilden i takt med plantens vækst,og husk et tænd/sluk ur til styre lyset.

Mvh. Svend Høst

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 7. oktober 2007 kl. 18.47

Jeg sidder og leder efter grolux pærer til mine middelhavs planters vinter-logi, men har lidt problemer med at finde nogen. Har dog fundet nogle der hedder "Grolux R95 75W". Men hvis man kan få spare-pærer vil jeg da meget hellere det.

Så Svend Høst, hvor køber jeg dem i spare-udgaven?

Hvad hedder de og hvad koster de?

Bedste Hilsner
Pia D.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leni Petersen, 16. februar 2011 kl. 13.51

Hej

Jeg har fået fat i et gammelt 160 l akvarie med en akvarielampe, som jeg bruger som en slags minidrivhus i år. Men jeg synes ikke, det nuværende lysrør i lampen sørger for, at planterne ikke bliver ranglede - derimod er de fint grønne.

Jeg har netop fundet denne hjemmeside, som sælger Grolux lysstofrør, som jeg vil bestille hjem, hvis de i længden passer til akvarielampen:

www.greenline.dk/Produkt/9015GRO/Grolux-lysstofroer

Måske kan I også finde noget der, som I kan bruge.

Venligst Megamokken

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. februar 2011 kl. 18.38

Hej

Denne tråd er fra 2007 - og der er siden sket meget med plantelys. Der er kommet LED plantelys, som er lidt dyrt i anskaffelse, men meget billigere i brug.

Læs mere her: www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Erfaringer efterlyses med tilskud af ekstra lys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Erfaringer efterlyses med tilskud af ekstra lys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider