Forum

Bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 27. juni 2007 kl. 16.58

Jeg har købt en have, hvor der er plantet en nyere bøghæk 50–80 cm. høj. Er der nogen der ved, hvor længe sådan en hæk er om at vokse op til ca. 150 cm. Planterne ser sunde ud, og der er ingen tegn på sygedom.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. juni 2007 kl. 17.55

Hej Thomas
Hvis hækken har fået den rette behandling – vil den normalt gro omkring 30 cm om året. Husk ved en sådan ny hæk – ikke at klippe topskud før den når den ønskede højde, hvorimod sidegrene der stikke ud fra hækkens længderetning gerne må klippes så den i stedet sætter grene, der gør hækken tæt. Husk også at hækken bør være noget bredere for neden og mere eller mindre smal for oven.

Hvis du vil være helt sikker på at den vokser godt til, vil en god ide være at tilføre nogle halvformuldede bøgeblade ved planterne – kan gøres ved at få fat i en sækfuld af disse et sted du kan få lov – og lægge ganske lidt ganske få cm under jorden mellem planterne.

De halvformuldede bøgeblade indeholder nogle mikronæringsstoffer, som bøgen skal bruge for at kunne optage næringsstoffer fra jorden og det kan var længe før hækken selv kan efterlade blade, der bliver på stedet.

Ved nyplantning af hæk er det altid smart bare at drysse de halvformuldede bøgeblade ovenpå jorden – før plantning, så bliver de blandet med jorden i forbindelse med gravearbejdet.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 1. juli 2007 kl. 6.21

Vær lidt god ved din hæk med gødning og vand. På den måde fik jeg en 2 meter høj hæk på 3–4 år.

Med venlig hilsen Trolle

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 2. juli 2007 kl. 0.14

Hej Trolle

Ja vand skal den nok få nok af i disse tider. :-)

Hvilken gødning brugte du? Jeg spørger fordi jeg kommer fra en 2 vær. lejlighed, hvor jeg ikke havde så meget med have at gøre (3. sal) og derfor skal lære det fra bunden.

Med venlig hilsen

Thomas

PS: Resten af haven er græs, det er lidt nemmere.

Nyt svar til emnet »Bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bøgehæk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider