Forum

Rhododendronknopper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birte Bruun, 16. juli 2007 kl. 22.16

Jeg har ladet mig fortælle, at rhododendronknopper skal fjernes efter blomstringen. Jeg gjorde det sidste år, synes blomstringen i år var rigtig fin, men er usikker på, om det blot er naturlig variation.

Det er et stort arbejde at nippe de visne blomster af, men jeg gør det naturligvis gerne, hvis det fremmer blomstervæksten. Gør det det?

Med venlig hilsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 17. juli 2007 kl. 7.33

Hej Birte
De fleste siger, at det fremmer blomstringen, det ser i al fald pænere ud, end når de visne frøstande sidder der.

Jeg har så mange, at jeg ikke når dem alle hvert år, og jeg må sige, at de blomstrer lige så flot.

Min planteskolegartner fortalte, at jeg skulle tage en hæksaks og simpelthen klippe det afblomstrede skud af straks efter blomstring, planten skulle derved danne 3 nye skud i stedet for et.

Det virker hos mig, og sådan gør jeg ofte med de største buske.

mhv
Carina

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. juli 2007 kl. 16.22

Jeg sidder og tænker på de kæmpestore Rododendron der står i Knuthenborg park... ingen kan bilde mig ind, at der er nogen der hverken plukker eller klipper visne knopper af dem. Og de blomstrer gevaldigt hvert år. Så jeg tror også det er ret ligegyldigt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. juli 2007 kl. 20.26

Hej Birthe med flere.

Eneste forskel på om man fjerner rhododendrons blomsterstande efter blomstring er at planten slipper for at bruge energi på at sætte frø. Derfor gør det ikke den store forskel om det gøres eller ej. Tippet med beskæring med hæksaks er rigtig godt, for de fleste beskærer sjældent rhododendron og vi kunne holde vore planter meget tættere og dermed få flere blomster, ved lidt årlig beskæring – og i tilgift få at planterne bliver knapt så store – og dermed kan de blive på samme sted i mange flere år end ellers.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 29. oktober 2007 kl. 20.56

Hej Birthe. Hvis du vil fjerne visne blomster fra Rhododendron kan det ikke undgås at du også brækker kommende nye blomsterskud af... ude i naturen er der ingen som fjerner visne skud og de blomstre overdådigt.

Nyt svar til emnet »Rhododendronknopper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rhododendronknopper

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider