Forum

Stralitzia – pappegøjeblomst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels-0le Knudsen, 24. juli 2007 kl. 23.30

Hvordan plejes en stralizia = pappegøje blomst fra helst "lille" for at overleve i dansk klima.

Har haft en lille plante købt på tenerif med hjem.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. august 2007 kl. 11.18

Jeg havde også en plante med hjem fra Tenerife for en del år siden. Den blev plantet i alm. pottemuld og vandet en gang om ugen (med tilsætning af gødning om sommeren), og den stod i et sydvendt vindue. Den blev stor og frodig – men der kom aldrig nogen blomster. Efter 5 år, hvor den var knapt en meter høj, gav jeg op og smed den ud. Så min erfaring er, at den er nem at passe, men svær at få til at blomstre.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Iversen, 23. oktober 2009 kl. 10.20

Vi købte en lille stralitzia i holland, for ca. 4 år siden.

den har vokset sig stor siden, og står nu i blomst 2 stk, og yderlige 2 mere på vej, den står i stuen, i et stort sydvendt vindue, jeg har gødet den godt det sidste halve år, med alm. flydende,vækst gødning, som man også bruger udv.

så, det kan altså godt lade sig gøre, at få den i blomst.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. oktober 2009 kl. 12.20

Hejsa!

For at få den i blomst har jeg erfaret at den godt kan lide at stå "køligt" i vinterperioden (ca 15 grader) Til foråret skal den så have sol og varme og i starten masser af gødning. En omplantning i en let jord (spaghnum iblandet f.eks champignong kompost og perlite) hjælper også.

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. oktober 2009 kl. 20.13

For pokker da, hvordan får jeg anvisning på hvor meget frugt frugttræer yder, hvis jeg beskærer i henhold til søjletræers beskæring, som frugtavlere gør nu. Nærmest juletræsfacon om med 2 m. afstand, som frugtavlere gør i vore dage og højde så de kan plukkes uden stige. Især med de småhaver vi besidder – og så mange forskellige arter som muligt? håp

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. oktober 2009 kl. 20.39

Hans Åge.

Det lyder som om at du beskærer ALT for meget, siden du ikke høster noget. På biblioteket kan du låne gode bøger om beskæring af frugttræer.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 22. maj 2011 kl. 22.58

Hej med jer.
Jeg håber at jeg kan få et godt råd med hensyn til pappegøjeblomster. Jeg var på Madeira i Marts måned...og købte en pose pappegøjeblomster frø. Der var 3 frø i posen (de var sorte og på størrelse med ærter - ) - og med en lille kvast på. Jeg prøvede at så det ene i en potte i drivhuset først i april måned....men efter ca 1½ måned var der ikke kommet nogen spiree op endnu. Kan det have været for koldt da jeg såede den eller hvad har jeg gjort forkert. Jeg har stadig de 2 andre frø - men jeg tør ikke så dem før jeg ved noget mere. Hvem mon kan hjælpe.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 26. maj 2011 kl. 21.40

Hej Peter
Jeg har selv haft held med at spire frø af Strelitzia - og min erfaring er, at den kræver varme igennem længere tid for at spire, så du skal ikke give op endnu. Så du blot de sidste 2 frø og hold pottemulden fugtig (ikke våd), stil den i varme og vent tålmodigt. Det kan godt tage flere måneder, før der sker noget.

Med hensyn til manglende blomstring af planten som nævnt i de tidligere tråde, har jeg læst, at man ikke skal blive ved med at ompotte en udvokset Stretlitzia til større og større potte, men lade rødderne blive lidt klemt. Det skulle kunne sætte gang i blomstringen.

Venlig hilsen
Lene

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 28. maj 2011 kl. 21.31

Hej Lene.

Tusinde tak for dit svar. Jeg har fundet ud af at frøene skal ligge lidt i vand (12-24 timer) inden man lægger dem i jorden. Jeg har lagt 1 - og KUN et - frø i vand i dag - og jeg regner med at lægge det i jorden i morgen. Jeg lover dig at jeg giver besked når den første spire er kommet op af jorden :-)

Hilsen fra Peter Schnack

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 29. maj 2011 kl. 8.02

jeg ligger frøene i varmt vand 1-2 døgn(kan stilles på gulvvarmen hvis man har sådan en, ellers brug en gammel termokande, skift vandet morgen og aften), og så sætter jeg potten i varmekasse, de skal have det varmt ca 25-28 grader.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 29. maj 2011 kl. 21.55

Hej Lis.

Også tak til dig. Jeg har lagt frøet i potte i dag og stillet det i mit drivhus. Vejrudsigten for den kommende uge er jo yderst lovende - så den kommer ikke til at mangle varme. Har du et bud på hvornår man kan se de første spirer titte frem. Selvom jeg helst så at det blev i morgen - så er det nok alligevel ikke særlig realistisk :-)
Hilsen fra Peter Schnack

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schønebeck, 16. august 2011 kl. 0.58

Hej, jeg er temmelig ny her på siden men har længere tid læst Jeres indlæg pga to af mine planter, en plumeria og en strelitzia. Sidst nævnte er ca 5 år gammel og har nu 21 blade men har ikke blomstret endnu. Med det sidste blad kom der en ny vækst som jeg troede var blomsten, desværre mener mine bekendte at det er den ikke. Jeg uploader et billede og håber nogen af Jer kan bedømme om der kommer en blomst eller et blad til. Tak på forhånd. Hilsen Sanne

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 16. august 2011 kl. 9.17

Hej Susanne
Super flot plante. Jeg tror desværre, at det "blot" er et nyt blad, som er lidt indeklemt! Men det skal nok lykkes dig at få blomster på, er jeg sikker på.
Lene

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. august 2011 kl. 10.04

Susanne jeg må nok skrive som Lene det er et nyt blad, giver du den gødning???
MVH Lis

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. august 2011 kl. 14.31

Hej Susanne,
hmm, jeg tillader mig at tro det er en blomsterknop der er på vej, det er også ved at være på den tid.
Der er blade nok, gød forår, da sparer planten sammen til at sætte blomster, bladene om efterår og vinter.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schønebeck, 16. august 2011 kl. 17.56

Hej Lene, Lis og Anne. Tak for Jeres hurtige reaktion. Jeg er nu efterhånden tilbøjelig til at tro at der kom to blade samtidigt. Øv. Jeg har stukket gødningspind /beregnet til blomstrende planter/ i jorden men er det bedre at bruge flydende gødning i vandet? Skal det være noget specielt til strelitzia?
Har I et billede af blomsten/ blomsterstangen når man lige kan se at den er ved at vokse ud?
Hilsen, Susanne

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. august 2011 kl. 18.53

Susanne når der er knop på danner den farve på selve stilken hvor blomsten kommer derfor er jeg næsten sikker på at det er et blad der er på vej, også lidt fordi den er ved at åbne sig det ville en blomst ikke gøre på den måde.
Prøv at se dette link www.google.dk/search?hl=da&xhr=t&q=strelitzia&cp=5&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=802&wrapid=tljp131351348880008&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 16. august 2011 kl. 20.42

Hej Susanne.

selvom du endnu ikke har fået blomster på din stralizia - så er jeg alligevel misundelig. Jeg har ikke bare fået det mindste skud frem de to gange jeg har forsøgt at så et af frøene. Jeg havde 3 frø med hjem fra Madeira i her i foråret - så jeg har endnu et tilbage - og jeg tør næsten ikke så det :-). Håber at det kan holde sig til næste år.
Tak for dette forum - hvor man kan få lidt afløb for sine blomsterfrustrationer - og også hente gode råd.
Hilsen fra Peter.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. august 2011 kl. 21.31

Peter du skal komme dem i varmt vand i 2 døgn, (bruge en gammel termokande og skift vandet så det er varmt hele tiden) så dem så ved ved en temp på 25-28 grader det kan tage lang tid inden de spirrer.
Jeg har selv lavet en del Strelitzía på den måde,
MVH Lis

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. august 2011 kl. 21.59

Hej Susanne jeg såede Strelitzia d.21/3 -2003, efter ca 1/2 år ved 22-25 gr. spirede de, ud af 3 frø kom der 2 planter, og de første blomster kom i efteråret 2010. Planterne står begge to i den samme spand, hvor de vokser godt, når de en sjælden gang plantes om, er der kun en ting at gøre, nemlig at mindske rod-
mængden, hvorefter du planter den i samme størrelse potte igen,
jeg fjerner mange blade ved basis når blomsterne er afblomstrede
hilsen Henry G.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 16. august 2011 kl. 22.26

Tak for dit råd Lis. frø nr. 2 lå faktisk i vand i ca 2 døgn - men var ikke klar over at vandet skulle holdes varmt. Men er det ikke det bedste hvis jeg venter til foråret med at så det sidste frø.
Peter

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schønebeck, 16. august 2011 kl. 23.54

Jeg var så heldig at få en to år gammel plante, da en af vores vennepar tit er på Teneriffe og har altid været gode til at få frø til at spire. Det er min store plante med 22 blade nu. Jeg købte så en i Føtex for 30 kr. og den har nu 8 blade.
Jeg kan forstå at der går et par år før jeg kan nyde den første blomst på den store.
Susanne

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. august 2011 kl. 7.11

Jo det er det sikkert, men de kan som skrevet være længe om at spire, jeg har en hel gul, der findes faktisk mange forskellige farver enda en helt sort der hedder Nicolai. Ja der kan gå flere år inden de blomster.
MVH Lis

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schønebeck, 30. juli 2012 kl. 12.42

Jeg har skrevet før om problemer med at få min 5-6 år gamle strelitzia til at blomstre (det lykkedes ikke endnu men den bliver ved at få nye blade hele tiden). Nu vil jeg gerne høre gode råd/ideer om hvorfor blomstrer min plumeria alba på 2-3 år (som jeg købte med blomster på) ikke??Hvad gør I med Jeres planter???? Tak på forhånd, Susanne

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. juli 2012 kl. 11.24

- mine erfaringer med strelitsia som den hedder er at hvis vintertemperaturen er over 12 grader c. så skal man ikke forvente blomstring -

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Schnack, 14. april 2015 kl. 10.05

Hej igen. Nu er det snart 4 år siden jeg sidst prøvede med Stralizia frø men det lykkedes altså ikke - dengang. Nu har jeg så igen været på denne fantastisk smukke ø - Madeira - og har igen importeret 4 Stralizia frø. Dog har jeg denne gang OGSÅ importeret et rodstykke som jeg har plantet i en stor potte - og i god blomsterjord. Jeg håber meget på at det bliver til noget denne gang :-). Men jeg vil løbende holde jer orienteret om både (forhåbentlig) fremskridt og (helst ikke) tilbageskridt.
Vh. Peter

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Thomsen, 6. maj 2017 kl. 15.23

For at få strelitzia frø til at spire skal I gøre følgende:Frøene skal før udsåningen vaskes i sæbevand og derefter skoldes med varmt vand. Således fjernes vokslaget og kimen stimuleres. Herefter skal frøene stå endnu 12 timer i vand, hvorefter frøene lægges på såjorden og dækkes med et tyndt lag såjord. Ved jævn fugtighed og varme spirer frøene efter 3 til 6 uger. Hilsen Kjeld

Nyt svar til emnet »Stralitzia – pappegøjeblomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stralitzia – pappegøjeblomst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider