Forum

Dræbersnegle i kompostbeholder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bodil Gullev, 29. juli 2007 kl. 16.03

I min kompostbeholder har jeg set dræbersnegle. Nu er jeg bange for, at de yngler i min kompostjord. Der er masser af mad og varme.

Må jeg sprede den komposterede jord ud i min have? Eller risikerer jeg, at jeg spreder dræbersnegleyngel ud sammen med den? Skal den afleveres som farligt affald på forbrændingen?

Med venlig hilsen Bodil Gullev

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs Thuneberg, 31. juli 2007 kl. 9.49

Til Bodil Gullev. I dit sted ville jeg gøre et forsøg på at få bæsterne aflivet; forhåbentlig uden at alt for mange orme mistede livet under processen. Jeg bruger i firvejen min plæneklipper til aflivning af rotter, som desværre engang imellem kommer på besøg. Jeg har et stykke flexibel slange, som passer til plæneklipperens udblæsningsrør samt til at gå indeni et stykke ét-tomme vandrør. Jeg ville så få lavet et hul under eller i låget til kompostbeholderen, som passede til 1" røret.

Et par "behandlinger" á f. eks. ét minut til en begyndelse ville hurtigt vise, om dyrene døde af det. Ormene ufortalt. De kan vel hurtigere kravle længere ned? -Jeg kan ikke give bedre råd. Iøvrigt har vi en del dræbersnegle her. Sidste opdagelse er, at noget afklippet bladpersille virker meget tiltrækkende på dem. Igår var der ti stk under en stor dusk, som lå på en havegang fra i forgårs. Idag kiggede jeg så under den igen, efter at min kone smed persillen på kompostdyngen igår. Der var skam en 6–8 stykker. på ca ti dage har vi nu indsamlet ca fire kg snegle; senesat indsamlede min kone 550 gram igår rundt om og i haven. i regnvejr.

vh, johs. thuneberg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. juli 2007 kl. 10.08

Hej Bodil Gullev
Hvis dræbersneglene har det tilpas lunt og fugtigt og du fortsat tilfører plantemateriale, som de vil fortære, så bliver de nok i kompostbeholderen og går på et tidspunkt igang med at yngle.

Hvis sneglene allerede er igang med at yngle, vil du kunne finde æghobe i komposten.

Hvis du lægger kompost med snegleæg ovenpå jorden, bliver æggene næppe klækket, fordi de hurtigt tørrer ud eller tager skade af skiftende sol / regn/vind. Men det kan jo være, at de krybende snegle fra dyngen når at søge skjul og ny yngleplads, inden du når at aflive dem.

Så måske er det risikabelt at sprede komposten.

Hvis du afleverer haveaffaldet /komposten på en genbrugsplads, vil du blive henvist til at lægge det i dyngen med haveaffald (hvor alt bliver findelt og varmkomposteret i kæmpestore miler).

Hvis din dynge fylder ca 1 kubikmeter eller mere, kan du spare turen til genbrugspladsen og i stedet vælge at gøre H... hedt for sneglene hjemme i din have.

Du skal skaffe 50–150 liter (mest hvis gødningen er blandet med halm) møg fra duer / høns / køer / heste ELLER 10 liter organisk baseret pilleret gødning (købes i planteskoler/byggemarkedet/ havecentre).

Så skal du igang med det hårde arbejde: Kompostbunken blandes grundigt med gødningen så massen bliver luftig (der vandes behersket, hvis der er tørre partier).Dyngen trædes / trykkes lidt sammen og dækkes med sække / et gammelt gulvtæpper.

Du kan evt dække jordoverfladen rundt om dyngen med sække / fugtigt pap, for derved at kunne indfange flest mulig snegle, som søger væk fra varmen og hen mod køligere områder.

Tjek de følgende dage, helst flere gange dagligt dækmaterialet og fjern store og små snegle herfra, mens dyngen i løbet af 2–6 døgn bliver varmere og varmere. Prøv at følge temperaturudviklingen med et termometer – over 50 grader overlever snegle / æg næppe.

Efter 1–2 uger begynder temperaturen i dyngen at falde og du kan begynde at overveje, hvor i haven den nu RIGELIGT næringsholdige kompost kan anvendes. Du kan f. eks vælge at holde dyngen dækket (ikke lufttæt!), så næringsstofferne ikke udvaskes af efterårs- og vinterregn – så har du
en god "starter" til haven, når det bliver forår.

Venlig hilsen Lone

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli Mølborg, 27. juni 2008 kl. 16.55

Der er nogen som har sagt til mig, at jeg ikke må bruge min kompostjord, da der har været masser af snegle, som jeg har indfanget og slået ihjel med en stor sten, jorden skulle være giftig, er det rigtigt.?

Jeg har længe undladt at kompostere mere, så der ikke er næromg til sneglene, og jeg finder ikke snegle i øjeblikket, regner med de er væk, og der er nu dejlig muld i beholderen, som jeg jo gerne vil bruge, dersom den ikke er giftig. Er der nogen, som kan svare på dette?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 27. juni 2008 kl. 18.25

Brug bare løs. Snegle æder kun halvtfordærveligt materiale -ikke kompost-det klarer regnorme derimod.finder man snegleæg i sin kompost må de selvfølgelig destrueres.

Jord kan normalt aldrig blive " giftig " af organisk materiale.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kj., 15. februar 2009 kl. 9.31

Jeg har en del kompostbeholdere jeg skal have tømt.

Der er mange snegle i beholderen, så min strategi er, at fordele jorden tyndt ud på fx. et fliseareal og så lade det ligge i et par nætter med frost, mon ikke det vil tage livet af snegle og æg?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. februar 2009 kl. 16.08

Hej Per

En rigtig god idé, som er effektiv, hvis du kan sikre at alle snegle får frost. Men tjek lige, hvilke snegle du har i dine kompostbeholdere. Hvis det nu er kældersnegle eller hvis de har "hus" på ryggen, så er der ikke grund til at slå dem ihjel...

Du kan finde dræbersnegle-kendetegn på www.skovognatur.dk – søgeord iberisk snegl.

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 15. februar 2009 kl. 18.00

Det lyder som en god ide. For at gøre det endnu bedre, kunne du efterfølgende varmebehandle det med eks. en ukrudtsbrænder. Så er det begrænset hvad der er tilbage af liv!

MD

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 15. februar 2009 kl. 18.00

Det lyder som en god ide. For at gøre det endnu bedre, kunne du efterfølgende varmebehandle det med eks. en ukrudtsbrænder. Så er det begrænset hvad der er tilbage af liv!

MD

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MD, 15. februar 2009 kl. 18.00

Det lyder som en god ide. For at gøre det endnu bedre, kunne du efterfølgende varmebehandle det med eks. en ukrudtsbrænder. Så er det begrænset hvad der er tilbage af liv!

MD

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle i kompostbeholder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dræbersnegle i kompostbeholder

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider