Forum

Æbletræet Blomstrer ikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter D, 20. august 2007 kl. 19.46

Min moror havde et fantastisk æbletræ. Ingen aner hvad sort det er – heller ikke den nuværende ejer. Æblerne er "gemmeæbler" vi sommetider spiste helt op mod jul. Træet er mere end 100 år gammelt. Jeg var så heldig, at ejeren lod mig ta' nogle podekviste, som jeg fik podet på en grundstamme. Hvilken ved jeg ikke. Træet er nu 6 år gammelt – gror vild og voldsomt – men har endnu ikke blomstret, ensige båret æbler. Nogen som kan sige hvorfor? Venlig hilsen Peter D.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. august 2007 kl. 14.18

Hej Peter
Tillykke med dine afkom – på den måde kan sorterne bevares for eftertiden, så husk at få nogle til at pode af dine træer om 25 år igen.

Det er allervigtigst at forme træet med så mange vandrette grene, som muligt. Det er nemlig på dem, blomsterne kommer.

Kort fortalt vil en lodret eller nogenlunde lodret bare gro – for at komme højest op i lyset. En vandret gren bliver hæmmet i vækst og vil derfor gro i tykkelse og sætte blomsteranlæg – så snedig er naturen heldigvis. Derfor manipulerer vi ved at forme træet med en og kun en lodret stamme, vinkelrette, vandrette grene ud fra den – og det ideelle er 4 stk. pr. 40 cm i højden.

Ydermere – hvis træet ønskes holdt i nåhøjde, kan toppen og alle de lodrette grene, der måtte vise sig – også fra de vandrette grene, klippes af i løbet af juli–august hvert år.

Så vil du få et træ, der på længere sigt kan sætte masser af frugt – og det i plukkehøjde.

Dine træer er sandsynligvis podet på frøstamme, men det skal du bare være glad for, da det giver længelevende og forholdsvis sunde træer. Disse stammer laver pælerødder.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter D, 21. august 2007 kl. 14.38

Kære Boi Jensen.

Mange tak for dit svar. Jeg har aldrig beskåret træet, så det er måske derfor det endnu ikke har blomstret. Er der noget i vejen for jeg gør det nu, eller bør jeg vente til træet har tabt bladene?

Venlig hilsen
Peter

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. august 2007 kl. 15.39

Hej Peter
Skær nu, for de bedste måneder at beskære træer i det hele taget – er juli og august. Her lukker træet selv sårene lige så hurtigt, du fører sav og saks – så der ikke går svampesygdomme i sårene. Desuden får du ikke så mange vanskud – det er de lodrette skud, der kommer efter kraftig beskæring – som hvis du skærer om vinteren.

Desuden er det rarere at gå ude med værktøjet i sommeren, end i vinterkulde og rusk.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Dragsbæk, 21. august 2007 kl. 22.03

Hej Boi.

Peter er rejst til Afghanistan. Ikke hvad vi har ønsket, nej.

Men tilværelsen er jo ikke et tag selv bord.

Det er ikke bare Peter som venter på mormors gemmeæbler.

Vores børn har hørt om æblerne i flere år og glæder sig til at smage. Netop derfor vil vi gerne have æbler på træet som i øvrigt ser sund og kraftigt ud.

Nu er det mig som skal beskære. Jeg er lige så øvet som Peter og håber på lidt hjælp.

Når jeg skal beskære, skal jeg så klippe helt ind til hovedgrenen? Eller skal der være et par cm til samme?

Hvis jeg sender dig billeder, kan du så fortælle mig hvilke grene det vil være godt at tage bort?

Har Peter lovet at sende dig et æble når vi engang ser dem? Ellers skal jeg.

De æbler er helt fantastiske.

Venlig hilsen fra Sanne Dragsbæk.

(Peter's kone)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. august 2007 kl. 15.45

Hej Sanne
De lodrette grene der skal fjernes helt – klippes helt ind til den gren/stamme, de sidder på. Normalt siger man at der findes et knudret område helt inde, hvor knoppen i sin tid udviklede sig til en gren og det skal der helst ikke skæres i, men lige i kanten af det.

I første omgang var det måske smart bare at sende et digitalt billede af frugten, når de kommer – husk tilhørende tekst, når du sender, så jeg kan se, at det er noget seriøst, der sendes.

www.de-gamles-sorter.dk

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Dragsbæk, 22. august 2007 kl. 17.36

Hej.

Tak for hjælpen.

Billeder af frugten håber jeg, at vi kan sende næste år.

Indtil videre tak for hjælpen.

MVH Sanne Dragsbæk

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 28. oktober 2007 kl. 16.55

Min gamle bedstefar sagde, at man skulle lade sin værste fjende beskære sine æbletræer, så gav de mest frugt. Det holder stik, så bare klip til.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 2. november 2007 kl. 7.48

Hej Peter.

jeg har også en del frugttræer podet for en 5–6 år siden, også unden frugt endnu... men jeg ved vist godt hvad fejlen er. dengang havde jeg ikke den store viden om grundstammer, så jeg podede bare på en alm malus sylvestris, dvs en vildstamme. -og det går altså meget langsomt med frugt og blomstringen. -men det skal nok komme. -træerne er fine og kraftige.- selv de svage gamle sorter har ikke skyggen af kræft. vi må bare have tålmodighed. -måske kan man klippe og forme sig til et lidt hurtigere resultat, det vil jeg i hvert fald også forsøge mig med...

jeg har siden podede en del på grundstammen m9. -en dværggrungstamme. -det går meget hurtigere med frugten!

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Sørensen, 28. januar 2023 kl. 12.49

Hej Boi!
Jeg har et Inge Marie æbletræ som jeg beskar sidste forår - resultat - absolut ingen blomster og dermed ingen æbler æbler - så hvad gør jeg nu dags dato? har vedh. billede

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Sørensen, 28. januar 2023 kl. 12.49

Hej Boi!
Jeg har et Inge Marie æbletræ som jeg beskar sidste forår - resultat - absolut ingen blomster og dermed ingen æbler æbler - så hvad gør jeg nu dags dato? har vedh. billede

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Sørensen, 28. januar 2023 kl. 12.51

Jeg har også et billede af en af grenene. Vedh.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. januar 2023 kl. 21.03

Nu er min æble viden begrænset, men jeg gætter på at du har været flittig med beskæringen at du har fået et masse årsskud således at de grene , der skulle bære blomster er væk . Jeg kan ikke lige huske hvordan blomsterne sidder på en Ingrid Marie æble .Nogle æblesorter bære deres blomster på 2 års skudene i spidsen af grenene og hvis man skære alle grene væk udebliver blomstringen . Mit råd til dig vil være at holde en 1 pause med beskæringen og så se om ikke blomsterne vender tilbage

Der er mig bekendt ingen sygdomme, der gøre at blomsterne udebliver, men at fejlen ligger i beskæringen .

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. januar 2023 kl. 14.11

Hej Kjeld
Du har masser af blomsterknopper - og du må gerne skære, men du skal til at lære at beskære på den bedste måde. Det er sommerbeskæring - og det er de mest lodrette skud, du skal skære helt væk, skud der er vandrette og specielt nedadgående skud, skal du lade være, for her kommer blomsterknopperne.
Du kan godt skære de lodrette nu, men så skal du efter den igen i august. Og du skal skære helt ind til hvor de skyder fra, så der er så få knopper tilbage der kan lave nye skud.
Så skal det nok lykkes, men som Søren skriver skal du passe på med at klippe alt væk, for så kllipper du også blomsterknopper væk, de er iøvrigt normalt større end grenknopper, så med lidt øvelse, kan du lære hvordan de ser ud.
vh Boi

Nyt svar til emnet »Æbletræet Blomstrer ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Æbletræet Blomstrer ikke

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider