Forum

Birk,pil og rødel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Frederiksen, 26. august 2007 kl. 22.49

Hej. Har et mose,som tit oversvømmer et græsareal ved siden af. Nu vil jeg vil planter til i med rødel,pil og birk.

Nogen der ved hvor meget disse træer ca vokser om året? og om der er nogle små fif til en succesfuld start på min lille skov.

Christian

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. august 2007 kl. 15.08

Hej Christian
Du skal ikke være sikker på at andre træer end rødel og ask kan tåle hvis der står vand i længere tid.

Vigtigst er at plante, når træerne har smidt bladene og holde rent for græs om træerne de første par år.

Så skal det nok lykkes.

En planteafstand på over 125 cm – helt op til 3 meter er passende, afhængig af hvor tæt du vil have "skoven" i mosen.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 28. august 2007 kl. 20.54

Femhannet Pil, også kaldet Mosepil, vokser, som kaldenavnet siger, udmærket på meget fugtige steder. I vores mose står den i vand til knæene gennem vinteren, og tørskoet bliver den aldrig. Det er en stor busk eller et mindre træ, som kan blive op til 10 m højt – og bredt! – og slet ikke en, jeg kunne tænke mig at plante nogen steder. Jeg har nok at gøre med at begrænse dem, jeg har. så ikke mosen vokser helt efter.

I øvrigt har jeg gjort, som Boi anbefaler, plantet et par rødel og en ask ved mosen – for 20 år siden, som i dag er store og flotte træer.

Knud

Nyt svar til emnet »Birk,pil og rødel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Birk,pil og rødel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider